Databáze

Włodzimierz Pawlak

Włodzimierz Pawlak

Narozen(a) 15. duben 1957, Korytów

Włodzimierz Pawłak je polský malíř, performer, teoretik umění, pedagog se zájmem o filosoficko-estetické otázky výtvarného umění. Je spojován s tvarovou exaltací neoexpresionismu a jeho výraznou barevností, ve své tvorbě se však opakovaně vrací k bílé barvě a problematice světla.

1972

V letech 1972-1978 studuje na střední škole technického zaměření, zároveň se ale intenzivně věnuje výtvarnému umění.

1979

Ve školním roce 1979/ 1980 se jako hostující posluchač pravidelně účastní pracovních setkání Wydzialu Malarstwa/ Ateliéru malby Akademii Sztuk Pięknych/ Akademie výtvarných umění ve Varšavě, které vede Rajmund Ziemský (1930-2005).

1980

V roce 1980 nastupuje Pawłak k řádnému studiu v Ziemkiego ateliéru, o pět let později obhajuje diplomovou práci a od následujícího roku působí jako řádný pedagog ve Wydziale Wzornictwa Przemysłowego/ Ateliéru průmyslového designu své alma mater (do r. 2007). Cyklus obrazů pro diplomovou práci, na němž pracoval od roku 1982, nese název Obrazy zamalowane/ Zamalované obrazy (1985). Pawłak se jimi záměrně připodobňuje anonymním autorům politických nápisů na zdech, které se staly typickým projevem odporu polského stanného práva. Tématu se kontinuálně věnuje do roku 1989. Jako součást obhajoby je rovněž plánována akce/ happening – zamalování pláten za přítomnosti komise.

1982

Během prvních let studia se Włodimierz Pawłak stává členem Gruppy/ Skupiny (do r. 1992), tj. uskupení šesti studentů varšavské ASP (Ryszard Grzyb, Paweł Kowalewski, Jarosław Modzelewski, Marek Sobczyk a Ryszard Woźniak). Skupina je výrazně inspirována současnou podobou neoexpresionismu a blíží se estetice hnutí Neue Wilde. Pawłak se účastní všech jejích výstav, akcí, spolurediguje sborník textů a poezie Oj dobrze już/ Už je dobře. Aktivně se vymezuje vůči režimu, angažuje se politicky i společensky. Jeho soudobá tvorba je přímočaře srozumitelná, ostentativní (Świnie/ Svině, 1983), v práci s některými typickými motivy (např. pěticípá hvězda) ale tenduje k náznakovosti či symboličnosti (Czerwony autobus rusza w drogę dookoła świata/ Červený autobus jede cestou kolem světa, 1984

1983

Mouchy (malba)



1986

Adolf Hitler (malba)


1987

V roce 1987 pracuje Pawłak na sérii Tablice dydaktyczne/ Naučné tabule (1987-1988). Plochu obrazů programově zaplňuje technickými nákresy, mapami, také ale reprodukcemi jiných uměleckých děl či kulturních artefaktů. Sekundárně pak zasahuje do povrchu obrazů. (Rzeźba grecka i egipska/ Sochařství řecké a egyptské


1989

Zcela v souladu s historickým zvratem se také Pawłakova tvorba s rokem 1989 proměňuje – veřejná poloha postupně ustupuje ve prospěch soukromých či osobních témat. Cyklus Dzienniky/ Deníky je typický tlumenou barevností (dominuje bílá a další barvy v čistých odstínech) a souvislými druhotnými zásahy do podkladu. Bílou barvu chápe Pawłak jako transcendentní, jako počátek malířství, plošné značení pak vytváří dojem sdělení (desky s klínovým písmem apod.) či záznam plynutí (času). V tomto jej lze srovnávat s Romanem Opałkou, resp. sérií jeho maleb Obrazy liczone/ Sčítané obrazy (od r. 1965). Cyklus Dzienniky doplňuje stejnojmenná série koláží, v nichž Pawłak využívá drobných trojrozměrných předmětů, krabiček od sirek, starých tub, lístků, krabiček. V roce 1990 je tento Pawłakův cyklus Grand Prix XXII Festival International de la Peinture Cagnes/ XXII Mezinárodního malířského festivalu v Cagnes-sur-Mer. Paralelně s ‚deníky‘ se Pawłak věnuje také volné sérii Requiem, která nejen názvem evokuje hudební motivy. Výsledná, silně lakovaná plátna připomínají lineárním členěním systémy partitur. Historický přelom symbolizuje symptomatická malba Polacy formują flagę narodową/ Poláci tvořící národní vlajku (1989), tj. plátno, vystupující jako dvoubarevná polská standarda, charakteristicky zasažená druhotným rytím do barevného nánosu.
Deník č. 2 (malba)


1990

Na počátku devadesátých let se Pawłakova paleta utlumuje, výchozí bílá barevnost (Ikona industrialna/ Industriální ikona

1991


1992

Włodimierz Pawłak publikuje teoretickou stať Wprowadzenie do bieli/ Úvod do bílé, která odráží jeho zájem o problematiku barevnosti, resp. roli a hodnotu bílé barvy při koncipování obrazové plochy.

1997

Borders of Painting (skupinová výstava, Varšava)

1998

Pawłak pracuje na sérii revizionistických úvah Notatki o sztuce/ Poznámky o umění, jíž navazuje na předchozí reflexe dějin umění a teorie barev. Toto úsilí vrcholí v cyklu jedenácti maleb Przestrzeń logiczna obrazu/ Logický prostor obrazu (2000-2002).

2001

Wlodzimierz Pawlak - Emlékképek (samostatná výstava, Budapešť)
In Between : Art. From Poland, 1945 - 2000 (skupinová výstava, Chicago (IL))

2002

Gruppa (skupinová výstava, Varšava)

2003

Pawłak dále rozvíjí téma teorie obrazu, výsledkem čehož je mj. v Partytura do baletu Sokrates/ Partitura baletu Sokrates (2003) či o dva roky mladší Linia barwna/ Barevná linie.
Włodzimierz Pawlak - Spirit Excercises (samostatná výstava, Varšava)
a Year in Program (skupinová výstava, Varšava)

2004

Kresba Tuší (kresba)


2006

Polish Painting of the 21st Century (skupinová výstava, Varšava)

2007

Włodzimierz Pawlak - Pewnego razu w mieście X (samostatná výstava, Varšava)

2008

V roce 2008 připravuje varšavská Zacheta retrospektivní výstavu Włodzimierz Pawłak - Autoportret w powidokach/ Autoportrét v předobrazu, kterou doprovází rozsáhlý stejnojmenný katalog. Výstava zahrnuje období mezi lety 1984-2008.
Włodzimierz Pawlak. Self-portrait in After Images (samostatná výstava, Varšava)
Włodzimierz Pawlak - Sztuka jest faktem (samostatná výstava, Varšava)
Banana Republic: the expression of the eighties (skupinová výstava, Gdańsk)

2009

Blue almost white (skupinová výstava, Varšava)
All Creatures Great and Small (skupinová výstava, Varšava)

2010

Ve varšavské galerii Milano prezentuje Włodimierz Pawłak sérii obrazů Dzienniki niedokończone/ Nedokončené deníky, která je pokračováním cyklu z revolučního období přelomu osmdesátých a devadesátých let Dzienniky/ Deníky. Pawłak se cyklu věnuje průběžně řadu let, inovací je zjevná hravost a spontaneita nedokončeného, náznak intimity zprostředkovaného umělcova osobního deníkového záznamu, formálně pak znamená největší změnu prostorové omezení zasažené plochy a výraznější reliéfní zpracování.
Włodzimierz Pawlak - Szesnaście przestrzeni logicznych obrazu (samostatná výstava, Varšava)
Morality ACT IV: I could live in Africa (skupinová výstava, Rotterdam)
The APOGEUM New Expression 1987 (skupinová výstava, Toruń)

2011

Sztuka cenniejsza niż złoto (skupinová výstava, Varšava)
Flagi (skupinová výstava, Radom)
The Power of Fantasy - Modern and Contemporary Art from Poland (skupinová výstava, Brusel)
Contemporary Art from the Collection of the Muzeum Kresow (skupinová výstava, Thessaloniki)
Thymós. The Art Of Anger 1900 – 2011 (skupinová výstava, Toruń)

2012

Włodimierz Pawłak reaguje na havárii letadla Tu-154 u Smolensku, které přepravovalo krom polského prezidenta také další čelní představitele země. Ve varšavské galerii Propaganda prezentuje Anatomii samolotu/ Anatomii letadla, formalisticky pojatou barevnou studii zjednodušených geometrických tvarů letounu.
Airplane Anatomy (samostatná výstava, Varšava)
Blue The Most Beautiful Color In The World (skupinová výstava, Varšava)

2013

Small is Big (skupinová výstava, Varšava)
Oh, It’s All Right Now (skupinová výstava, Varšava)
Století relativity. Stálá expozice výtvarného umění 20. století (skupinová výstava, Olomouc)


2016

Włodzimierz Pawlak - malba a socha (samostatná výstava, Chełm)

Muzeum umění Olomouc 2011-2024