Databáze

Dóra Maurer

Dóra Maurer

Narozen(a) 11. červen 1937, Budapešť
Působení Budapešť
Působení Vídeň (3)

Dóra Maurer, maďarská umělkyně aktivně kombinující oblast fotografie, filmu, grafického designu a malby, je autorkou, reflektující objektivní geometrické, matematické a konceptuální systémy. Její bytostně avantgardní tvorba je příkladem přísně konstrukčního řešení otázek současného umění. Maurerová působí jako profesorka budapešťské Akademie výtvarných umění.


grafika, práce na papíře, design, filmy, neokonstruktivismus, experimentální filmy, show in map

1956

Mezi lety 1956-1961 studuje Dóra Maurerová pod vedením profesora Gyuly Hincze na budapešťské Magyar Képzőművészeti Főiskola/ Maďarské akademii výtvarných umění. Po jejím absolutoriu se věnuje bronzovým leptům, reflektuje je v modu paradoxní organičnosti, senzitivity až grotesknosti (Melegház /Zelený dům, 1963
Pompei sorozat/ Pompejská série, 1964), biomorfní elementy přitom promyšleně zasazuje do geometrizovaného systému. Zatímco tyto práce jsou stále ještě depiktivní, v dalších již naplno uplatňuje metodu asociace. Příkladem postupného abstrahování a soustředění se na povrchové vlastnosti je malba Fiore z roku 1963/4, příznačná také výraznou formální úpravou.

1962

IX. Országos Képzőművészeti Tárlat (skupinová výstava, Budapešť)

1964

Fiatal Művészek Stúdiója 5 (skupinová výstava, Budapešť)

1965

Druhá polovina šedesátých let znamená značné rozšíření záběru Dóry Maurerové. V její tvorbě se objevují koláže, muchláže, netypické materiály (vlasy), vrstvení, zároveň ale využívá ryze tradičního podkresu (PB 0, Hegy és Ember/ Hora a člověk, 1969), tj. jisté předzvěsti později oblíbeného motivu ukrývání. S osvojením si techniky fotografie a aktivizací osobního projevu souvisí příprava větších konceptuálních děl. Mezi ně patří například Nagyon magasról leejtett lemez/ Záznam padající z velké výšky, (1970
Ma/magyar grafika (skupinová výstava, Budapešť)

1966

Magyar Kisgrafika (skupinová výstava, Budapešť)

1967

Fiatal Művészek 5túdiója 8. (skupinová výstava, Budapešť)
Ungarische Grafik der Gegenwart (skupinová výstava, Schleswig)
Fiatal Művészek Stúdiója 8. (skupinová výstava, Budapešť)
4. Miskolci Grafikai Biennále (skupinová výstava, Budapešť)

1968

Internat. Grafik (skupinová výstava, Oldenburg)
Országos Képzőművészeti Kiállítás (skupinová výstava, Miskolc )

1971

Sedmdesátá léta lze ve všeobecnosti charakterizovat zájmem o sériovost, opakování založená na matematické přesnosti i přírodní nahodilosti. Škála využitého materiálu přitom dále nabývá na pestrosti, zahrnuje kolíčky, krabice a obaly, gázu, hřebíky, vše v různých tvarech, barvách a velikostech (Mennyiségtábla/ Množstevní tabule, 1972). Podobný princip charakterizuje také její malířské a grafické práce (Mennyiségtábla 6 / Množstevní tabule č. 6, 1972). V letech 1972 a 1976 je Dóra Maurerová oceněna na mezinárodním grafickém bienále v Norsku (1st Norwegian International Graphics Biennial/ 1. norské mezinárodní grafické bienále) a v Krakově (6th International Graphics Biennial of Krakow/ 6. mezinárodní grafické bienále v Krakově). Ke konci sedmdesátých let akcentuje Maurerová další velké téma - znakový a symbolický systém. Využívá přitom řady odlišných technik, mj. pedotypu. Příkladem budiž V. május 1-i felvonulása mesterséges talajon/ Průvod umělou travou v neděli 1. května, 1979 koncipovaný ze dvou částí: malířsky zpracované struktury papírových obdélníků a čisté plochy pokryté otisky chodidel. Maurerové pedotypy jsou souhrnně vystaveny v roce 1976 v budapešťské Helikon Galéria. Záměrný kontrast organizovaného a nahodilého, dokumentace a tvorby je typický také pro série prací zahrnující textové pasáže (Inkább madár lennék 1–4/ Raději bych byla ptákem 1–4, 1971
[Dóra Maurer] (samostatná výstava, Vídeň)


1973

Byl(a) členem Béla Balász Stúdió

1974

Grafiky, objekty (samostatná výstava, Brémy)

1975

V roce 1975 zakládá Dóra Maurerová společně s Miklósem Erdélym (1928-1986) skupinu Kreativitás – Vizualitás szakkör/ Kreativně- vizuální studijní kroužek. Kroužek je funkční do roku 1977.
Posuny 1972-75 (samostatná výstava, Štýrský Hradec)
Nyomtatás - nyomhagyás (samostatná výstava, Pécs)

1976

[Dóra Maurer] (samostatná výstava, Jyväskylä)
[Dóra Maurer] (samostatná výstava, Székesfehérvár)
Sériové práce (skupinová výstava, Székesfehérvár)

1977

Pohrávání si se strukturami, jejich konstruování a rozbíjení nakonec úzce souvisí také s hledáním skryté struktury (elrejtett strukúrák), respektive jejím vytvářením. V sérii Rejtett strukúrák 1–3/ Skrytá struktura 1-3 (1977–1979) například pracuje s překladem jednotlivých, různě složených čtvrtek papíru čistými plochami. Na počátku osmdesátých let se tento stále subtilnější zájem koncentruje v sérii Zsilipek/ Stavidla, sestávající ze struktur tvořených interakcí (tekutého) světla a prachu. V průběhu osmdesátých let se Maurerová vrací také k dalším z děl či vizí z předchozího desetiletí, mj. k povrchovým studiím Szél jelzésben/ Vítr ve značkách (1972) či problematice značení v nových technikách a materiálech (Zsilipek/ Stavidla, 1980). Barvou zasahuje do svých Kvazi-obrazů, jejichž jednotlivé plány odděluje, zvětšuje a prostřednictvím barevných akcentů variuje (Kvázi-kép No.86/ Kvazi-obraz č. 86, 1983). Pro svou práci vytváří poměrně komplikovaný systém pravidel, který krom matematických systémů sleduje rovněž systémy barevné, respektive hierarchii studených a teplých barev.

1978


1979

Eltalódások 1975 - 79 (samostatná výstava, Pécs)


1982

Vyvrcholení strukturálních studií Dóry Maurerové znamená nabídka Dietera Bognera (1942) k pojednání věžní komnaty Buchbergského hradu (1982). Maurerová pracuje s pomocí dvourozměrných akvarelových návrhů Térfestés tervek/ Prostorové malířské plány (1980–1982), které postupně převádí do plochy o velikosti čtrnácti metrů čtverečních, navíc v iluzivním prostorovém gardu. Celý postup je dokumentován prostřednictvím fotografie i filmového záznamu (Térfestés / Prostorová malba, 58 mm, 1982–1983
Egoland-art (skupinová výstava, Budapešť)
Bilder, Zeichnungen, Fotos (samostatná výstava, Friedberg)
Művészbélyegek. Art-Pool (skupinová výstava, Budapešť)

1983

Film / művészet (skupinová výstava, Budapešť)
Á kibontakozás évei 1960 körül (skupinová výstava, Székesfehérvár)
"Raum quasi Bild'". Exakte Tendenzen (samostatná výstava, Gars am Kamp )

1984

Regata 3
Regata 3 (malba)

Práce 1958-1983 (samostatná výstava, Budapešť)
Drawing! (skupinová výstava, Pécs)
11. Bienále užité grafiky Brno (skupinová výstava, Brno)
Small is beautiful (skupinová výstava, Varšava)

1985

20 Years of Hungarian Experimental Film (skupinová výstava, New York (NY))
Tértervek/Raumkonzepte (skupinová výstava, Budapešť)

1986

The Corner (skupinová výstava, Friedberg)
Képvetületek! Projektionsbilder (samostatná výstava, Budapešť)

1987

Mezi lety 1987 a 1989 absolvuje Dóra Maurerová další pobyt v Rakousku, tentokrát díky vládnímu stipendiu rakouského ministerstva kultury. V roce 1988 získává stipendium nadace Eötvös. Jako hostující lektorka vede audio-vizuální kurzy na Magyar Iparművészet Főiskolán/ Uměleckoprůmyslové škole v Budapešti (1987-1991). Od roku 1990 je vyučující na Magyar Képzőművészeti Főiskola/ Maďarské akademie výtvarných umění v Budapešti.
"A" výstava (skupinová výstava, Budapešť)
Geometrien aus Österreich (skupinová výstava, Gars am Kamp )

1989

Quod libet 4
Quod libet 4 (malba)


1990

V práci na buchbergském cyklu pokračuje Maurerová i po roce 1990, stále sleduje proměnu barev působením světla a ve světle samém, do tohoto procesu zasahuje a dále jej zaznamenává. Z původních kvazi-obrazů se postupně vyvíjí série Relatív Kvaziképek/ Relativní kvazi-obrazy. Původní plátna doslova opouštějí zdi (Ledőlt Quasi-kép alapformával/ Spadlý kvazi-obraz se základní formou, 1986–91
Dialog (samostatná výstava, Budapešť)


1993

Pracoval(a) v Univerzita v Pécsi
[Dóra Maurer] (samostatná výstava, Szombathely )
Kvazi-obrazy, Instalace (samostatná výstava, Friedberg)
Fa/nyitás (samostatná výstava, Budapešť)
Falnyitás (samostatná výstava, Budapešť)

1994

Zwischen Zeit Raum I (skupinová výstava, Düsseldorf)

1995

Quasi-Obrazy (samostatná výstava, Bratislava)

1996

V břiše velryby (samostatná výstava, Budapešť)
[Dóra Maurer] (Tibor Gáyor) (samostatná výstava, Szombathely )
5treifenbilder (samostatná výstava, Norimberk)

1997

Quasi-képek és képek 1990-1997 (samostatná výstava, Budapešť)
Vegyes téri viszonyok (samostatná výstava, Pécs)

1998

Arbeiten 1975-1997 (samostatná výstava, Bottrop )
Eltolódások 1974-75 (samostatná výstava, Budapešť)

1999

[Dóra Maurer] (Áron Balázs) (samostatná výstava, Budapešť)

2000

Dostal(a) grant od Soros Foundation


2002

Szferikus pikkelyek (samostatná výstava, Budapešť)

2003

Dóra Maurerová získává státní ocenění - Kossuthovu cenu.
Dostal(a) cenu The Kossuth Prize

2004

[Dóra Maurer] (samostatná výstava, Vídeň)
Der 4-eckige Blick (skupinová výstava, Kolín nad Rýnem)
Paula's Home (skupinová výstava, Linec)

2005

Fotogenia (samostatná výstava, Budapešť)
Feszített művek (skupinová výstava, Budapešť)

2006


2007

Fotómunkák (samostatná výstava, Budapešť)

2009



2011

Transparency – Looking Through (skupinová výstava, Budapešť)
Kind of Change - New Acquisitions 2009-2011 (skupinová výstava, Budapešť)



2014

Free-hand - Kresba v maďarském výtvarném umění nyní a tehdy (skupinová výstava, Debrecín)
The Avant-Garde Did Not Applaud. Romuald Kutera / the Recent Art Gallery (skupinová výstava, Wrocław)
Dóra Maurer. Snapshots (samostatná výstava, Waldenbuch)
LUDWIG 25. The Contemporary Collection (skupinová výstava, Budapešť)

2015

mumok kino: Dóra Maurer | Thinking in Proportion (samostatná výstava, Vídeň)
Siliconvalse. Hungarian Reality (skupinová výstava, Brno)
Dóra Maurer, Parallel Systems (samostatná výstava, Praha)

2016

Dóra Maurer│6 out of 5 (samostatná výstava, Londýn)

2017

Crossing Borders (The Grüner Collection) (skupinová výstava, Bratislava)


2019

Dóra Maurer (samostatná výstava, Londýn)
Dóra Maurer (samostatná výstava, Londýn)

Muzeum umění Olomouc 2011-2024