Databáze

István Nádler

István Nádler

Narozen(a) 29. listopad 1938, Visegrad
Působení Budapešť

István Nádler patří – jako člen legendárních uskupení Iparterv a Budapesti műhely – mezi zásadní představitele maďarského neo-avantgardního hnutí. Prostřednictvím konstrukčních řešení se od počátku vyjadřuje k základním otázkám moderního a současného umění, mj. roli znaku, barvy, také ale autorského gesta.

1958

V letech 1958-1963 studuje István Nádler na Magyar Képzőművészeti Főiskola/ Maďarské akademii výtvarných umění v Budapešti pod vedením profesora Gyuly Hincze (1904-1986). Od počátku studia se podílí na činnosti volného uskupení mladých maďarských umělců Zugloi Kör (Zugloiský okruh, do r. 1968). V čele hnutí, které proklamativně následuje tradici francouzské lyrické abstrakce a modernistické ikony Kandinského (1866-1944), Kleea (1879-1940), Maleviče (1879-1935), a rovněž se hlásí k dílu Jeana Bazaina (1904-2001), stojí Sándor Molnár (1936), Pál Deim (1932) a István Nádler (1938). Skupina je funkční do roku 1968, společně vystavuje v letech 1966 (Új törekvések 1966: Fiatal festők bemutatója/ Nové aspirace 1966: Prezentace mladých umělců, Malév KISZ-Klub, Ferihegy) a retrospektivně 1993 v budapešťské No. 5. Galéria. Po absolutoriu využívá Nádler nabídky Károlyi József Alapítvány/ Károlyho nadace a absolvuje studijní cestu po Evropě (1964). Na konci šedesátých let se stává aktivním členem dvou zásadních maďarských neo-avantgardních uskupení své doby – Budapesti műhely/ Dílny Budapešť a hnutí Iparterv. Nádler se na počátku šedesátých let prezentuje výrazně expresivní informální malbou, s typickými kaligrafickými momenty (Gesztus/ Gesto, 1960). V návaznosti na maďarskou konstruktivistickou tradici tenduje ke geometrizaci obrazového prostoru, rezonuje jím však také ryze aktuální zájem o působení čistých barevných ploch. Jednotlivé odstíny volí intuitivně, často ve velkých kontrastech, které ale v daných kombinacích silně připomínají barevnost maďarského folklóru. Na ploše plátna tak dochází ke střetu tradičního s invenčním a místního s nadregionálním (Hatásos sárga/ Aktivní žlutá, 1968).

1964


1968

Iparterv I (skupinová výstava, Budapešť)

1969

Iparterv II. (skupinová výstava, Budapešť)

1970

V roce 1970 se, opět na náklady Károlyho nadace, účastní rezidenčního pobytu ve francouzském Saint-Paul-de-Vence. O dva roky později získává stipendium Folkwang Musea v Essenu, které v roce 1974 prezentuje jeho aktuální tvorbu. V sedmdesátých letech, zvláště v jejich počátku, vykazuje Nádlerova malba výraznou tvarovou i barevnou redukci. Zatímco v předchozím období využíval k dělení obrazové plochy rovněž lomených čar a oblouků, nyní se omezuje na přímky
[György Jovánovics a István Nádler] (samostatná výstava, Budapešť)

1971

Dostal(a) grant od Museum Folkwang

1973

V roce 1973 zakládá společně s Jánosem Fajó (1937), Ilonou Keserü (1933), Sándorem Molnárem (1936) a Imre Bakem (1939) Budapesti műhely/ Dílnu Budapešť.

1974

Istvan Nadler. Diagonalen. Gouachen (samostatná výstava, Essen)

1975

V roce 1978 uskutečňuje Nádler studijní cestu po Německu a Holandsku, intenzivně se zapojuje do chodu Budapešťské dílny. V jeho tvorbě se začínají uplatňovat prostorové útvary, přistupuje k nim však spíše se zřetelem k jejich vlastní materiálnosti, kvalitám jejich povrchu (Cím nélkül/ Bez názvu, 1977). Zároveň ovšem sehrávají roli ikonografických prvků – Nádler například cituje Malevičův černý kříž, jehož význam posunuje užitím dvojice signifikantních matérií, železa a novin, symbolizujících trvalé a proměnné, pevné a křehké. Sám sebe takto řadí do kontextu modernistické tradice dvacátého století a zároveň demonstruje posun, ke kterému v něm dochází – na úrovni obrazu (výraz metafyzického suprematismu se opět stává konstrukčním elementem) i dějin umění (dílo se stává znakem).


1978

Nadler Istvan festdmavosz kiallitasa (samostatná výstava, Budapešť)

1980

Přelom sedmdesátých a osmdesátých let provází poměrně zásadní akcentace autorství, autorského subjektu. Tento příklon k expresi přitom vcelku dobře odpovídá postupnému zjemňování Nádlerova přístupu, zájmu o řešení vztahu barvy a linie, vedoucí téměř až k lyrizující harmonii obou složek. Spontaneita a uvolněnost rukopisu, která se projevuje v obnovené reflexi kaligrafických motivů, se v jeho případě velmi účelně pojí s purismem či minimalismem prostředků. Pozoruhodnou roli v tomto vývoji sehrává hudba, hudební podkres a motivika – zvláště ve svých kresebných pracích využívá Nádler inspirativnosti skladeb Stevea Reicha (1936), László Vidovszkého (1944), Pétera Eötvöse (1944) a László Sáry (1940). V jeho tvorbě se poprvé objevuje moment časovosti, výsledná díla jsou záležitostí vývoje, procesu. Využívání techniky tuše evokuje skripturální tendence padesátých let, v Nádlerově podání je však spíše pokusem o jejich aktuální uchopení (Zenei áldozat/ Hudební obětina, 1989

1981

Nadler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Székesfehérvár)
Nadler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Budapešť)


1985

Ve druhé polovině osmdesátých let se István Nádler opětně vrací k barvě. Využívá ji nejen s ohledem na postmodernou důrazněji akcentovanou expresi a subjektivitu, ale také vzhledem k nově proklamovanému eklekticismu. Nádler vytváří vlastní znakovou strukturu, jakési malířské samoznaky, jimiž přepisuje citace z dějin umění, obecné figurativní motivy, které jsou ale také zcela původní a prázdné, bez označovaného. Malevičův černý kříž je zřejmě nejdůležitějším z ikonografických prvků, důkazem vědomí příslušnosti autora ke konkrétní tradici – které dokonce klade na stejnou úroveň jako tradiční zobrazující téma či vlastní spontánní projev. V tomto smyslu je Nádlerova tvorba koncentrací možného, vyústěním modernistického vývoje a pokoušením hranic média, stylu, techniky – prostřednictvím nikoli teorie, ale samotné malby (série Hommage á Malevich/ Pocta Malevičovi, 1984-1985)
Nadler Istvan gyajtemenyes kiallItasa (samostatná výstava, Budapešť)
4. Bienále evropské grafiky Baden-Baden (skupinová výstava, Baden-Baden)


1989

Vpředu (malba)

Nadler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Pécs)

1990

Istvan Nádler— lmmer und wieder — Mindig és újra 1984-1990 (samostatná výstava, Štýrský Hradec)
Imre Bak / István Nádler (skupinová výstava, )

1992

Dostal(a) grant od Hungarian Academy in Rome
Nadler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Budapešť)

1993

Dostal(a) grant od The Villa Romana Prize
Roma — Nádler Istvan kiallftasa (samostatná výstava, Budapešť)


1995

Ve druhé polovině devadesátých let István Nádler opět výrazněji cestuje. V roce 1995 navštěvuje Řím a Florencii, o rok později Lisabon. Pobyt v jiném zeměpisném pásmu, typickém odlišnou světelností, znamená barevné a tvarové obohacení jeho opět výrazněji geometrizovaných pláten (Firenze/ Florencie, 1995

1998

Istvan Nádler (samostatná výstava, Kaunas)

1999

Nádler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Szombathely )
Istvan Nádler (samostatná výstava, Turku)

2000

Po Munkácsyho ceně (1986) je Nádlerovi v roce 2001 uděleno nejvyšší státní ocenění, Kossuthova cena. O čtyři roky později je zvolen členem Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia/ Széchenyiho akademie pro literaturu a umění. V rámci stipendijních podpor tráví rok 2003 ve Švýcarsku, v roce 2004 pobývá v Berlíně. Podílí se na založení Open Structures Art Society (2006). Po roce 2009 se Nádlerovo gesto uvolňuje, působivost jeho pláten je dána efektní kombinací černi a jasných barev. Nádler využívá rovněž kovových odstínů, zlaté, stříbrné, měděné, v kombinaci s jemnými pastelovými odstíny. V roce 2011 je jeho aktuální produkce prezentována v budapešťské galerii Vartók (série Feketebács).
Nádler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Budapešť)
Istvan Nádler (samostatná výstava, Saint-Tropez)
Art a Centreeuropa / Umění ve střední Evropě 1949–1999 (skupinová výstava, Barcelona)


2002

[István Nádler] (samostatná výstava, Budapešť)


2004

Hommage a Ligeti György 80 (samostatná výstava, Budapešť)
[István Nádler] (samostatná výstava, Budapešť)
[István Nádler] (samostatná výstava, Budapešť)


2006

Új képek (samostatná výstava, Budapešť)
Akadémiai székfoglaló kiállítás: Esterhazy-portrék (samostatná výstava, Budapešť)

2007

Nádler István (samostatná výstava, Budapešť)
Nádler István „Nem is a főld miatt, nem is az ég miatt" (samostatná výstava, Budapešť)
White & Black (skupinová výstava, Budapešť)

2008

Nádler István. Új munkák (samostatná výstava, Fellbach )


2011

Transparency – Looking Through (skupinová výstava, Budapešť)
ORNAMENT – SERIALITY. Historical and contemporary art (skupinová výstava, Budapešť)

2012

Chance as Strategy (skupinová výstava, Budapešť)
Od Tiziana po Warhola/ Muzeum umění Olomouc 1951-2011 (skupinová výstava, Olomouc)
The Other Half of the Sky. Selection From the Ludwig Museum's Collection (skupinová výstava, Budapešť)


2014

István Nádler (samostatná výstava, Paříž)
LUDWIG 25. The Contemporary Collection (skupinová výstava, Budapešť)

2017

Crossing Borders (The Grüner Collection) (skupinová výstava, Bratislava)

Muzeum umění Olomouc 2011-2024