Databáze
Juraj Bartusz
Narozen(a) 23. říjen 1933, KamenínPůsobení Košice (1963)
Významný slovenský představitel, který si osvojil ke svému vyjádření mnoho uměleckých postupů a technik. Vedle sochařství, které původně vystudoval, měl blízko k minimalismu a konkretismu, v průběhu let začal inklinoval také k akčnímu umění coby performer komentující aktuální společenská témata.
(Beata Rakowská)
(Beata Rakowská)
plastika, akční umění, performance
1933
Juraj Bartusz se narodil do rodiny kameníka Júliusa Bartusze (1898–1959). Jeho matka Júlia Bartuszová, rozená Némethová (1904–1989), se od roku 1974 věnovala insitní malbě.
1951
1954
1958
1961
Oženil se s Márii Bartuszovou a narodila se jim dcera Anna, která později absolvovala studium na Akademii výtvarných umění v Praze.
Je partnerem Mária Bartuszová
1962
Bartusz se po ukončení studií v Praze přesunul do Košic, kde začal působil na úseku výtvarné propagace ve Východoslovenských železárnách (18 měsíců).
1963
Po odchodu z Východoslovenských železáren se rozhodl naplno věnovat umění v rámci svobodného povolání a natrvalo se usadil s rodinou v Košicích.
Spolupracoval s architektem Pavlom Merjavým (*1935) na Pamätníku Krompašské vzbury (Krompachy, SK). V realizované podobě bylo sousoší připevněno na zeď z velkých travertinových bloků a odstraněn podstavec.
1964
V rámci studijních cest navštívil Sovětský svaz, NDR, Maďarsko, Bulharsko, Jihoafrická republika, Polsko, Jugoslávie, Řecko, Rakousko, Francie, Velká Británie, Belgie, Lucembursko, Libanon
1966
Juraj Bartusz vytvořil plastiku Brána kosmonautov (sídliště Pohradová, Košice).
Toto dílo syntetizuje a symbolicky uvádí Bartuszova sochařská východiska a jejich posouvání nebo překračování směrem k akci a k práci s vlastním tělem. V Bráně se také odráží jeho práce s antropomorfními tvary, zaujetí vesmírem a jeho dobýváním v duchu dobové touhy „dotknout se hvězd“, což se projevuje i v jeho pozdějších dílech. Téma kosmonautiky bylo tak vzdálené realitě socialismu, že pro umělce představovalo svobodný azyl. S dílem Brána se pojí jeho akce Stavění brány z roku 1973 na volném prostranství vedle košického letiště. Hned druhý den však byla tehdejšími úřady odstraněna.
Exposition des jeunes / Výstava mladých (skupinová výstava, Brno)
1967
Bartusz se v průběhu let zabýval i jinými směry, například navázal na tradici konstruktivismu sérii reliéfů z ohýbaného hliníku (Hliníkové obrazy, 1967
Spolu s Františkem Patočkou (1927–2002) založil Mezinárodné sochárské sympózium v kovu v Košicích (SK).
Byl(a) členem Klub konkretistů
Mezinárodní sochařské sympózium v kovu (veřejný program, Košice)
Plastiky a kresby (samostatná výstava, Košice)
Plastiky a kresby (samostatná výstava, Košice)
1968
Ve spolupráci s architektem Pavlom Merjavým vytvořil plastiku na fasádě Muzea TANAP, (bývalé Trnavské muzeum, Tatranská Lomnica, SK).
Bílé horizontální vrstvení (plastika)
Mezinárodní sochařské sympózium v kovu (veřejný program, Košice)
Sculpture tchècoslovaque de Myslbek à nos jours (skupinová výstava, Paříž)
Sculpture tchècoslovaque de Myslbek à nos jours (skupinová výstava, Paříž)
1969
Studie k pojmu rychlost (plastika)
Mezinárodní sochařské sympózium ve dřevě (veřejný program, Moravany nad Váhom)
Klub konkretistů a hosté domácí i zahraniční (skupinová výstava, Karlovy Vary)
Klub konkretistů a hosté domácí i zahraniční (skupinová výstava, Karlovy Vary)
1970
spolupracoval s fotografem Alexandrem Jirouškou
1971
Přesah Bartuszova díla do akčního umění dokládá jím realizovaná akce Úradné potvrdenie. Pod svým originálním názvem Faktografická próza plně demonstruje autorův nadhled nad normalizační politikou, smysl pro dobře mířenou recesi a civilistický postoj (který ho později sblížil s Egonem Bondym). Úradné potvrdenie se stalo dokumentem „suché“ expresivity, zprostředkovávající atmosféru roku, v němž začala normalizace.
Úřední potvrzení (1), záznam akce (fotografie)
Úřední potvrzení (2), záznam akce (fotografie)
Úřední potvrzení (3), záznam akce (fotografie)
Úřední potvrzení (4), záznam akce (fotografie)
Úřední potvrzení (5), záznam akce (fotografie)
Úřední potvrzení (6), záznam akce (fotografie)
Úřední potvrzení (7), záznam akce (fotografie)
Úřední potvrzení (8), záznam akce (fotografie)
Úřední potvrzení (9, záznam akce (fotografie)
Úřední potvrzení (10), záznam akce (fotografie)
Úřední potvrzení, záznam akce (fotografie)
Úřední potvrzení, záznam akce (fotografie)
Úradné potvrdenie (1-10), dodatek (fotografie)
1972
Realizoval plastiku Zápas pro internát Veterinární fakulty Univerzity P. J. Štefánika v Košicích.
1973
spolupracoval s fotografem Gabrielem Kladkem
spolupracova s fotografem Zdeňkeme Smieškem
Mezinárodní sochařské sympózium - travertín (veřejný program, Vyšné Ružbachy)
Sochy (samostatná výstava, Košice)
Sochy (samostatná výstava, Košice)
1974
Bartusz reagoval spolu s Gabrielem Kladkem na progresivní tendence umění 20. století spojené s land artem a akčním uměním projektem Svetelná slávnosť I. Jednodenní akce vznikla jako oficiální příspěvek k 30. výročí Slovenského národního povstání.
Část Bartuszových plastik vytvořených během sympózií byla v průběhu 70. let odstraněna. Podle úředních rozhodnutí neodpovídala normativní estetice socialistického umění a musela tak opustit veřejný prostor.
Dostal(a) cenu Cena Cypriána Majerníka
Sochy (samostatná výstava, Bratislava)
1976
1977
Plastika (samostatná výstava, Varšava)
1978
Časoprostorová plastika (plastika)
1980
V 80. letech začal experimentovat s cihlami a jejich váhou. Z počátku je zatlačoval do sádry, což ho posléze zcela pohltilo. Jeho vize o „zakonzervování“ energie, která při dopadu hozené cihly vznikne, pro něj představovala další silný projev, jehož výsledkem se staly početné série a alternativy tohoto „sochařského gesta“.
Cihly hozené do sádry I - XII, 12 kusů (plastika)
Bartusz. Dobos (samostatná výstava, Miskolc )
1982
V rámci práce s tělem, která kontinuálně prochází jeho tvorbou, realizoval Súkromné cvičenie civilnej obrany. Do akce zapojil členy své rodinu včetně psa, které oblékl do igelitu a nechal provádět obranné pozice. Pořízená fotografická dokumentace dokládá vzniklé figury i kritiku stávajícího politického režimu.
Čtyřmetrová plastika Anatomický modul podľa Leonarda da Vinciho so čtvrtou dimenziou (Lékařská fakulta UPJŠ v Košicích) dokumentuje Bartuszovo přemýšlení o prostoru.
Socha piešťanských parků (výstava, Piešťany)
1983
Bartuszovy práce vztahující se ke kosmonautice a s ní spojenými tématy měly silný náboj. Přesněji řečeno, Bartusz se v jemu vlastní parodizaci zamrzlého kosmonauta na naší planetě prostřednictvím spousty soch a malých sošek kosmonautů snažil odhalit kouzlo vesmíru. Monumentálním projevem se stalo odhalení plastiky J. A. Gagarina (Střední odporné učiliště VSŽ, Košice).
Ve stejném roce zinscenoval akci Bednění tanku. Zabedněný tank z druhé světové války vypadal jako balík. Měl ještě nést nápis adresáta: město Moskva, ten se však nepodařilo zrealizovat.
Dostal(a) cenu Cena mesta Piešťany
1984
Ve svém ateliéru vytvořil 18 simultánních časově limitovaných maleb, čímž odstartoval éru vlastního malířského vyjádření. Spojením malby, akce a gesta se mu podařilo zachytit energii daného časového úseku.
1985
obdržel titul Zasloužilý umělec
Bartusz (samostatná výstava, Brno)
Súčasná československá komorná plastika (skupinová výstava, Trenčín)
Súčasná československá komorná plastika (skupinová výstava, Trenčín)
1986
1987
Odhalená socha Halleyho kométy (Vranov, CZ) znázorňovala další Bartuszovu práci spadající do linie kosmonautiky jeho tvorby.
Hostia Galérie H (skupinová výstava, )
1988
Juraj Bartusz. Kresby, obrazy (samostatná výstava, Praha)
Bartusz (samostatná výstava, Nové Zámky)
Malby, projekty (samostatná výstava, Trebišov)
Nový slovenský obraz (skupinová výstava, Bratislava)
Prešparty ´88. Stretnutie československých výtvarníkov (skupinová výstava, Prešov)
Bartusz (samostatná výstava, Nové Zámky)
Malby, projekty (samostatná výstava, Trebišov)
Nový slovenský obraz (skupinová výstava, Bratislava)
Prešparty ´88. Stretnutie československých výtvarníkov (skupinová výstava, Prešov)
1989
Juraj Bartusz. Persistence (environment). (samostatná výstava, Košice)
1990
Po převratu se zabýval především akčním uměním. V roce 1990 představoval performance na koncertech Trasmusic Comp. Prostřednictvím úderů natřenou gumou na papír předváděl sérii akčních maleb, kdy i samotné dopady gumy souzněly s hudbou. Jednou z dalších akcí bylo Vyhánění zlého ducha Vešvu z VŠVU, během níž spolu s ostatními performery procházeli školou a zaklínadly vyháněli zlého ducha totalitního režimu.
Pracoval(a) v Vysoká škola výtvarných umění v Bratislavě
90 autorů v roce ´90 (skupinová výstava, Praha)
1991
Akce s názvem Ekosendvič realizoval celkem při třech příležitostech. Na beton do velkého obdélníkového tvaru nasypal vrstvu písku, kterou pokryl vrstvou čerstvě natrhaných polních květin a trav. Ty zasypal postupně kameny, dřevem a kůrou stromu. Další ekovrstvu tvořila kovová fólie, sklo, polystyrén a jiný komunální odpad, která tak měla symbolizovat dějinnou vrstvu lidské civilizace. Bartusz vše pokryl černou asfaltovou lepenkou, na kterou nakonec „zasel“ pšenici. V průběhu akce odříkával báseň J. Bodnárové a v psané podobě na kartonech ji zároveň kladl nahoru.
Umění akce (skupinová výstava, Praha)
Sen o muzeu (skupinová výstava, Žilina)
Sondy. Bartusz (samostatná výstava, Bratislava)
Sen o muzeu (skupinová výstava, Žilina)
Sondy. Bartusz (samostatná výstava, Bratislava)
1992
Dostal(a) cenu Akademie výtvarných umění v Praze
Juraj Bartusz (samostatná výstava, Banská Bystrica )
Arte contemporanea ceca e slovacca 1950 - 1992/ České a slovenské současné umění 1950 - 1992 (skupinová výstava, Novara)
Minisalon (skupinová výstava, Praha)
Šedá cihla 35/1992 (skupinová výstava, )
Arte contemporanea ceca e slovacca 1950 - 1992/ České a slovenské současné umění 1950 - 1992 (skupinová výstava, Novara)
Minisalon (skupinová výstava, Praha)
Šedá cihla 35/1992 (skupinová výstava, )
1993
Juraj Bartusz. Retrospektiva (samostatná výstava, Žilina)
1994
Mezinárodní sochařské sympózium ve dřevě (veřejný program, Moravany nad Váhom)
Ekologicko-sociologická instalace (samostatná výstava, Žilina)
Ekologicko-sociologická instalace (samostatná výstava, Žilina)
1995
12. Trienále súčasnej slovenskej grafiky v Banskej Bystrici (skupinová výstava, Banská Bystrica )
1996
Při akci Holení starého filozofa Bartusz natáčel záznam, v němž pokládal otázky filozofovi Egonu Bondymu. Během toho, co si Bondy stříhal a holil bradu, odpovídal na otázky a volně tak přecházel do rozprav o filozofických tématech a o současném umění.
Performance na vernisáži výstavy Cestou / Úton / On the Road v Šamoríně (s Ilonou Németh) byla vystavěna na zvucích, které performeři vytvářeli expresivním otevíráním cestovních kufrů rozesetých po podlaze synagogy.
Mezinárodní sympósium světla v Egeru (veřejný program, Eger)
Sources of light (samostatná výstava, Bratislava)
Juraj Bartusz / Ex aequo (samostatná výstava, Banská Bystrica )
Sources of light (samostatná výstava, Bratislava)
Juraj Bartusz / Ex aequo (samostatná výstava, Banská Bystrica )
1997
V akci Prázdné prostory psal na podlaze fragmenty z knihy o „ufonech“. Do akce byla zapojená i Magdalena Jetelová
Mezinárodní workshop Učitel a žák (veřejný program, )
Cassovia Sculpture Garden, Sympósium dřevo-kámen (veřejný program, Košice)
Cestou l Úton l On the Road (samostatná výstava, Šamorín)
Hommage à Kassák (skupinová výstava, Bratislava)
Socha a objekt II. (skupinová výstava, Bratislava)
Klub konkrétistů (po 30-ti letech) (skupinová výstava, Zlín)
Cassovia Sculpture Garden, Sympósium dřevo-kámen (veřejný program, Košice)
Cestou l Úton l On the Road (samostatná výstava, Šamorín)
Hommage à Kassák (skupinová výstava, Bratislava)
Socha a objekt II. (skupinová výstava, Bratislava)
Klub konkrétistů (po 30-ti letech) (skupinová výstava, Zlín)
1998
Mezinárodní sochařské sympózium ve dřevě (veřejný program, Moravany nad Váhom)
(Anti)komunikace (samostatná výstava, )
(Anti)komunikace (samostatná výstava, )
1999
Pracoval(a) v The Technical University of Košice
Mezinárodní sympósium světla v Egeru (veřejný program, Eger)
Bleskosvetlo Bleskotma (samostatná výstava, Lodž)
Juraj Bartusz. Trans-formy (samostatná výstava, Košice)
Bleskosvetlo Bleskotma (samostatná výstava, Lodž)
Juraj Bartusz. Trans-formy (samostatná výstava, Košice)
2000
V roce 2000 zinscenoval akci Ufoni v nás, při níž přesvědčoval návštěvníky Tatranské galerie o existenci mimozemšťanů (jak sám říkal „ufonů“). V témže roce proběhla v rámci workshopu Akademie výtvarných umění v Budapešti i akce Monolog, během které autor s hlasitým projevem události házel cihly do tuhnoucí sádry.
Mezinárodní workshop (veřejný program, Budapešť)
Quasi Spaces (samostatná výstava, Bratislava)
Komunikace (samostatná výstava, Rimavská Sobota)
Quasi Spaces (samostatná výstava, Bratislava)
Komunikace (samostatná výstava, Rimavská Sobota)
2001
Na 49. mezinárodním bienále v Benátkách si Bartusz oblékl bílé sako a na Náměstí sv. Marka vybízel kolemjdoucí, aby ho poctili svým podpisem. Akci, kterou nazval Hvězdy se mi podepisují na sako, provedl s obměnami ještě několikrát.
Dostal(a) grant od Villa Waldberta
Mezinárodní woekshop (veřejný program, )
Űres terek l Empty Spaces (samostatná výstava, Miskolc )
Z přírustků 1990 – 2001 (skupinová výstava, Banská Bystrica )
Doteky: Mezinárodní sympozium v přírodě (veřejný program, Klatovy)
Űres terek l Empty Spaces (samostatná výstava, Miskolc )
Z přírustků 1990 – 2001 (skupinová výstava, Banská Bystrica )
Doteky: Mezinárodní sympozium v přírodě (veřejný program, Klatovy)
2002
Mezinárodní sympósium světla v Egeru (veřejný program, Eger)
2003
Dostal(a) cenu Sándor Márai Foundation
2004
Dostal(a) cenu The Munkacsy Foundation
Mezinárodní sympósium světla v Egeru (veřejný program, Eger)
2005
Draughty in Contemporary Slovak Painting 2000–2005 (skupinová výstava, Banská Bystrica )
2006
Na vernisáži své samostatné výstavy Živá socha v Galerii Jana Koniarka v Trnavě si oblékl černý plášť, nasadil plynovou masku a vyhazoval panenku o velikosti novorozence vysoko do vzduchu. Na pozadí běžela projekce s jeho videem Holení starého filozofa (1996) a přitom hrála reprodukovaná skladba – Beethovenova Óda na radost, podle které akci pojmenoval.
Ve stejném roce předvedl i akci, v níž překryl poškozený asfalt před vchodem do budovy Fakulty umění Technické univerzity v Košicích počítačovými klávesnicemi a nazval ji Ani beton ani asfalt. Po určité době pod vlivem počasí klávesnice téměř znemožnily vchod do budovy. Díky Bartuszem vytvořenému apelu se vedení školy rozhodlo chodník opravit.
22 minut 50,28 sekundy (skupinová výstava, Praha)
Nové! Novější! Nejnovější!: Akvizice ve sbírkách Nitranské galerie z let 2000–2005 (skupinová výstava, Nitra)
IN(TER)MEDIA(S)RES (skupinová výstava, Žilina)
Kalendáře pro Jindru Štreita (skupinová výstava, )
Nové! Novější! Nejnovější!: Akvizice ve sbírkách Nitranské galerie z let 2000–2005 (skupinová výstava, Nitra)
IN(TER)MEDIA(S)RES (skupinová výstava, Žilina)
Kalendáře pro Jindru Štreita (skupinová výstava, )
2007
Hommage à Kassák 120/40 (skupinová výstava, Bratislava)
Contemporary Slovak Fine Art 1960-2000. From the First Slovak Investment Group’s Collection (skupinová výstava, )
Sběratelská vášeň. Slovenské výtvarné umění 1957-1970 ze soukromých sbírek (skupinová výstava, Bratislava)
Slovenská malba 20. století ze sbírek SSG (skupinová výstava, Banská Bystrica )
Contemporary Slovak Fine Art 1960-2000. From the First Slovak Investment Group’s Collection (skupinová výstava, )
Sběratelská vášeň. Slovenské výtvarné umění 1957-1970 ze soukromých sbírek (skupinová výstava, Bratislava)
Slovenská malba 20. století ze sbírek SSG (skupinová výstava, Banská Bystrica )
2008
1960 → Súčasnosť / Slovenské umění + čeští hosté (skupinová výstava, Praha)
České a slovenské výtvarné umění 60. let 20. století (skupinová výstava, Trenčín)
České a slovenské výtvarné umění 60. let 20. století (skupinová výstava, Trenčín)
2009
Dostal(a) cenu Cena předsedy Národní rady Slovenské republiky
Mezinárodní sochařské sympózium v kameni (veřejný program, Vyšné Ružbachy)
Z města ven. Umění v přírodě (skupinová výstava, Košice)
Z města ven. Umění v přírodě (skupinová výstava, Košice)
2011
Současná slovenská geometrie 2 (skupinová výstava, Plzeň)
Mapy: Umělecká kartografie ve středu Evropy 1960 - 2011 (skupinová výstava, Bratislava)
Středoevropské forum Olomouc IV. Slovensko | Slovenské umění ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)
Mapy: Umělecká kartografie ve středu Evropy 1960 - 2011 (skupinová výstava, Bratislava)
Středoevropské forum Olomouc IV. Slovensko | Slovenské umění ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)
2013
Století relativity. Stálá expozice výtvarného umění 20. století (skupinová výstava, Olomouc)
2015
Ludwig Goes Pop + The East Side Story (skupinová výstava, Budapešť)
2017
Ako doma. Modelová situácia slovenského sochárstva 20. a 21. storočia (skupinová výstava, Bratislava)