Databáze
Stano Filko
Narozen(a) 15. červen 1937, Veľká HradnáZemřel(a) 23. říjen 2015
Tvůrčí život Stana Filka, slovenského umělce, spojovaného především s oblastí environmentu, instalace, happeningu a akce, je vtělen v jeho bratislavský ateliér. Ten je rozdělen do pěti částí, charakteristických tématem a barvou. Červená znamená biologický prostor a je spojená především s jeho ranou tvorbou (Environment Univerzál, 1967); zelená symbolizuje sociálně-politický prostor, určený ke sdílení (HOPPSOC I., 1965); bílá je barvou kontemplace, vyjadřuje prostor ontologický, řád metafyzické entity (Biely priestor v bielom priestore, 1973-1974); modrá označuje kosmický prostor, stále ale prostor člověka – proto znamená také reflexi zemského historického kontextu; černá/ indigo je barvou individua, označuje prostor subjektu. Filkovo dílo je charakteristické velkorysostí, otevřeností a nebývalou snahou prostřednictvím osobních filosofických modelů porozumět světu.
1945
Stano Filko prožil dvakrát během dětství klinickou smrt, jednou po pádu v kamenolomu a druhou po zásahu elektrickým proudem. Tato zkušenost pro něj později byla silným zdrojem inspirace (projekty pro Documenta 7 či benátské bienále v roce 2005).
1956
Ve druhé polovině padesátých let studoval Filko na Strednej škole uměleckého priemyslu v Bratislavě. V roce 1958 se poprvé samostatně prezentoval na výstavě „Obrazy – Grafiky“.
1958
Obrazy - Grafiky (samostatná výstava, )
1960
Na začátku šedesátých let pokračoval ve studiu na bratislavské Vysokej škole výtvarných umení. V ateliéru monumentální malby jej vedl profesor Dezider Milly (1906 – 1971) a Peter Matejka (1913 – 1972). Jako figuralista byl v raném období Filko ovlivněn strategiemi kubismu, informální malbou, experimentoval však také s technikou koláže a asambláže. Při výstavě „Oltáre súčasnosti“ poprvé objevuje princip zahrnutí entity diváka (jeho recepce) do uměleckého díla, což je pro jeho další dobu zásadní.
1962
Obrazy (samostatná výstava, Bratislava)
1964
S. Filko - L. Gajdoš - A. Mlynárčik - I. Vychlopen (skupinová výstava, Bratislava)
1965
Ve dnech 2. – 8. května 1965 uspořádali v Bratislavě Stano Filko a Alex Mlynárčik HAPPSOC, veřejnou akci, jejímž leitmotivem byla snaha prožít město a každodenní skutečnost nově, intenzivně, mimo původní kontext. Tímto způsobem se pokusili přenést Duchampův princip ready-made do veřejného prostoru a vytvořit z něj autonomní artefakt. Svůj záměr shrnuli v manifestu „Čo je HAPPSOC ? – Skutočnosť (manifest). Téoria anonymity“. Akce se opakovala v prosinci téhož roku (25. – 31. 12., „HAPPSOC II. Bratislava. Československo. 7 dní stvorenia.“).
Na HAPPSOC navázal Filko sérií environmentů – tubusových konstrukcí se zabudovanými audiovizuálními prvky, vztahujícími se k aktuálnímu dění, do nichž má divák (jako přímá součást díla) aktivně vstupovat. Jsou určeny ke hře, odpočinku, poučení a opět představují snahu o „nové prožití reality“. Filko své chápání environmentálního umění vyjádřil také v teoretickém manifestu.
1966
Exposition des jeunes / Výstava mladých (skupinová výstava, Brno)
1967
Stano Filko. Obydlí současnosti a skutečnosti (samostatná výstava, Praha)
Externé prostredie - komunikácia (samostatná výstava, Bratislava)
Grafika (samostatná výstava, Praha)
Externé prostredie - komunikácia (samostatná výstava, Bratislava)
Grafika (samostatná výstava, Praha)
1968
Od konce šedesátých let se Stano Filko, podobně jako řada jeho kolegů (Juraj Bartusz ad.), začíná intenzivně zajímat o vesmír a kosmické otázky. Vedle drobnějších samostatných prací (cykly ofsetových tisků Asociácie I a II, tematizující dobytí vesmíru člověkem
Nová citlivost. Křižovatka a hosté. (skupinová výstava, Brno)
1969
Stanislav Filko. Environment Universel 1966-1967 und Grafik (samostatná výstava, Düsseldorf)
Contemporary Art in Czechoslovakia/ Arte contemporanea in Cecoslovacchia (skupinová výstava, Řím)
Contemporary Art in Czechoslovakia/ Arte contemporanea in Cecoslovacchia (skupinová výstava, Řím)
1973
Jedním z Filkových dominantních témat poloviny sedmdesátých let byl tzv. Bílý prostor. Ve společném projektu s Milošem Lakym a Jánem Zavarským se pokoušel navodit dojem prožitku bílé barvy, jíž považoval za výraz zosobnění spirituality a zdroj mystického prožitku. Ve snaze upozornit na transcendentní skutečnost za předmětným světem natřeli bílou barvou všechny předměty v rovněž bíle vymalované místnosti. Součástí projektu, který byl prezentován při dvou příležitostech, v roce 1973 v brněnském Domě umění a o čtyři roky později v budapešťském Fiatal Művészek Klubja (Klubu mladých umělců), byla dvojice katalogů, obsahujících jednak manifest autorů, jednak texty Jiřího Valocha, Tomáše Štrausse a László Bekeho. Ve svém prohlášení umělci zdůraznili snahu vytvořit vizuální ekvivalent prázdného prostoru, v prospěch čehož se rozhodli popřít vlastní individualitu, rukopis, bytnost věcí i samu tradici malby jako jednoho z reprezentačních systémů.
Filko vytvořil poměrně sofistikovaný tvůrčí systém, v němž bílá barva symbolizovala duchovnost, modrá byla vyhrazena kosmologickým tématům a červená oblasti biologie.
1974
Biely priestor v bielom priestore. Stano Filko - Miloš Laky - Ján Zavarský (samostatná výstava, Brno)
Tschechische Künstler (skupinová výstava, Düsseldorf)
Tschechische Künstler (skupinová výstava, Düsseldorf)
1977
Téma bílého prostoru Filko dále prohloubil a teoreticky precizoval v rámci řady autorských tisků, tzv. text-artů. Jednalo se o text „1978. Transcendencia“, doprovozený také rozsáhlým obrazovým cyklem „Transcendention“. Ten je tvořen sérií černobílých a zlatočerných fotografií, na nichž mají zobrazené postavy obličej překryt bílým čtvercem, respektive je na nich „vymazán“ obrys postavy Stana Filka či Ježíše Krista.
Dalším z řady manifestů byl titul „1977 – Stanislav Filko. Transcendentálna meditácia. 1980.“
Stano Filko - Miloš Laky - Ján Zavarský (samostatná výstava, Budapešť)
1978
Stanislav Filko - Emotion - 1977 (samostatná výstava, Lublin)
1979
Transcendencja. 1978. Stano Filko (samostatná výstava, Gdańsk)
1980
Stanisław Filko. Transcendencja I.-II. 1978-1979 (samostatná výstava, Varšava)
1981
V roce 1981 emigroval Stano Filko do Německa, za své sídlo zvolil Düsseldorf.
1982
Filko se zúčastnil Documenty 7 v Kasselu, na níž prezentoval mimo fotografie z cyklu „Transcendetion“ také plátna s otisky jízdních a automobilových kol. V jejich středu se teprve nacházel vlastní bílý prostor – bíle natřené auto, embéčko, s nímž do Německa emigroval.
Cesta do Spojených států amerických (New York) znamenala ve Filkově tvorbě nástup dramatické expresivity, a to jak v barvě (odstíny červené, oranžové a růžové), tak tématech (sexualita, tělesnost, násilí).
1984
Stano Filko. Exhibit of Painting (samostatná výstava, )
1986
V roce 1986 získal Stano Filko dvojici stipendií, a sice od nadace Adolpha a Esther Gottliebových a Pollock-Krasner Foundation.
Ve druhé polovině osmdesátých let se Filkova malba uklidňuje, inklinuje ke geometrickému tvarosloví a reflektuje minimalistické strategie. Filko využívá formy polyptychu, kombinuje monochromní plátna s umělými materiály, známými z instalací (zrcadlová folie apod.).
FYLKO. Special Exhibit of Recent Work 1983-1985 (samostatná výstava, New York (NY))
1987
Stan Fylko (samostatná výstava, New York (NY))
1990
Po sametové revoluci se Filko vrací do Československa. Svůj vlastní ateliér při adaptaci proměnil ve svébytný umělecký prostor – rozdělil jej do pěti částí, z nichž každá přináležela jednomu z jeho životních témat
Pocta umělců Jindřichovi Chalupeckému (skupinová výstava, Praha)
1991
Umění akce (skupinová výstava, Praha)
1992
Arte contemporanea ceca e slovacca 1950 - 1992/ České a slovenské současné umění 1950 - 1992 (skupinová výstava, Novara)
1993
Stano Filko - Výber z diela. I. Červená energia (cyklus Sondy) (samostatná výstava, Bratislava)
Výber z diela. II. Modrá kozmológia (samostatná výstava, Bratislava)
Výber z diela. II. Modrá kozmológia (samostatná výstava, Bratislava)
1994
Výber z troch energií (samostatná výstava, Praha)
Výber z tvorby (Červená biologická energia, 3. dimenzia, Modrá kozmologická energia, 4. dimenzia, Biela metafyzická energia, 5. dimenzia) (samostatná výstava, Zvolen)
Zwischen Zeit Raum I (skupinová výstava, Düsseldorf)
Výber z tvorby (Červená biologická energia, 3. dimenzia, Modrá kozmologická energia, 4. dimenzia, Biela metafyzická energia, 5. dimenzia) (samostatná výstava, Zvolen)
Zwischen Zeit Raum I (skupinová výstava, Düsseldorf)
1995
Piata dimenzia (samostatná výstava, Bratislava)
Posledné obrazy z New Yorku (samostatná výstava, Bratislava)
Posledné obrazy z New Yorku (samostatná výstava, Bratislava)
1996
[PRÁZDNÉ] (samostatná výstava, Bratislava)
1997
Společně s konceptualistou Borisem Ondreičkem (1969) připravil Filko v prostorách bývalé bratislavské cukrárny Stürzer environment „SPOLOČNĚKAŽDÝSÁM“. Takto začíná spolupráce, která na přelomu milénia ústí v další reflexi tzv. bílého prostoru, respektive společnou účast na benátském bienále v roce 2005.
V roce 2000 připravili Filko s Ondreičkem v košické rotundě meditativní instalaci „EGOQ – 5. dimenzia“. Prostor rotundy z části naplnili umělou mlhou, jíž prosvěcovali sedmi halogenovými zářivkami. Před budovou instalaci doplňovala barevná čakra sestavená ze sedmi vraků aut.
Socha a objekt II. (skupinová výstava, Bratislava)
1999
Starý a nový testament (samostatná výstava, Bratislava)
Aspects / Positions. 50 Years of Art in Central Europe 1949-1999 (skupinová výstava, Vídeň)
Aspects / Positions. 50 Years of Art in Central Europe 1949-1999 (skupinová výstava, Vídeň)
2000
EGOQ (samostatná výstava, Košice)
2001
Stanislav Filko. Šeherezáda - Žena - Venuša (samostatná výstava, Banská Bystrica )
Biely priestor v bielom priestore (samostatná výstava, Bratislava)
Biely priestor v bielom priestore (samostatná výstava, Bratislava)
2003
FIYLKONTEMPLACIAKCIEQ, SONDA 1950-1969, SONDA 1971-1984 (samostatná výstava, Banská Bystrica )
Stano Filko. Sonda EGOQ 1937-2037 GEMINYI (samostatná výstava, Bratislava)
Stano Filko. Sonda EGOQ 1937-2037 GEMINYI (samostatná výstava, Bratislava)
2006
22 minut 50,28 sekundy (skupinová výstava, Praha)
Nové! Novější! Nejnovější!: Akvizice ve sbírkách Nitranské galerie z let 2000–2005 (skupinová výstava, Nitra)
Kalendáře pro Jindru Štreita (skupinová výstava, )
Nové! Novější! Nejnovější!: Akvizice ve sbírkách Nitranské galerie z let 2000–2005 (skupinová výstava, Nitra)
Kalendáře pro Jindru Štreita (skupinová výstava, )
2007
Contemporary Slovak Fine Art 1960-2000. From the First Slovak Investment Group’s Collection (skupinová výstava, )
Prague Biennale 3 - Global and Outsiders: Connecting Cultures in Central Europe (skupinová výstava, Praha)
Prague Biennale 3 - Global and Outsiders: Connecting Cultures in Central Europe (skupinová výstava, Praha)
2008
1960 → Súčasnosť / Slovenské umění + čeští hosté (skupinová výstava, Praha)
České a slovenské výtvarné umění 60. let 20. století (skupinová výstava, Trenčín)
České a slovenské výtvarné umění 60. let 20. století (skupinová výstava, Trenčín)
2009
Z města ven. Umění v přírodě (skupinová výstava, Košice)
2011
Ostalgia (skupinová výstava, New York (NY))
Mapy: Umělecká kartografie ve středu Evropy 1960 - 2011 (skupinová výstava, Bratislava)
Papier kole - slovenská koláž XX. a XXI. století (skupinová výstava, Praha)
Mapy: Umělecká kartografie ve středu Evropy 1960 - 2011 (skupinová výstava, Bratislava)
Papier kole - slovenská koláž XX. a XXI. století (skupinová výstava, Praha)
2012
Museum of Parallel Narratives – In the Framework of L'Internationale (skupinová výstava, Barcelona)
2013
Země se otáčí a vše z ní sklouzává (skupinová výstava, Praha)
2015
The soft codes. Konceptuální tendence ve slovenském umění (skupinová výstava, Wrocław)
Stano Filko: 5.D. (samostatná výstava, Ostrava)
FILKO – FYLKO – PHYLKO (samostatná výstava, Varšava)
Ludwig Goes Pop + The East Side Story (skupinová výstava, Budapešť)
Stano Filko: 5.D. (samostatná výstava, Ostrava)
FILKO – FYLKO – PHYLKO (samostatná výstava, Varšava)
Ludwig Goes Pop + The East Side Story (skupinová výstava, Budapešť)
2016
Stano Filko│Poézia o priestore – kozme (samostatná výstava, Bratislava)
2017
Czechoslovakia / A Critical Reader (skupinová výstava, Bratislava)
Vizuálna poézia – 50 rokov vzťahu výtvarného umenia a poézie na Slovensku (skupinová výstava, Banská Bystrica )
Kozmikomiks (skupinová výstava, Bratislava)
Vizuálna poézia – 50 rokov vzťahu výtvarného umenia a poézie na Slovensku (skupinová výstava, Banská Bystrica )
Kozmikomiks (skupinová výstava, Bratislava)
2018
Difficult Ceremony (skupinová výstava, Praha)
Sonda 1 – Příběh slovenského (post)konceptuálního umění (skupinová výstava, Praha)
Sonda 1 – Příběh slovenského (post)konceptuálního umění (skupinová výstava, Praha)