Databáze

Milan Knížák

Milan Knížák

Narozen(a) 19. duben 1940, Plzeň
Působení Praha

Akční umělec, performer, tvůrce objektů a pedagog. Jeho působení v oblastech malby, plastiky, architektury, nábytkového a módního designu, hudby, literatury, publicistiky z něj činí multimediálního umělce, který se vedle aktuálních otázek umění a kultury vyjadřuje také k řadě dalších celospolečenských oblastí, politiky nevyjímaje.
(Olga Staníková)


akční umění, happening, performance, objekt, plastika, malba, instalace, design

1940

Vyrůstal nejdříve v Blovicích, následně se s rodinou přestěhovali do Mariánských Lázní. Otec Milana Knížáka působil jako středoškolský profesor matematiky a výtvarné výchovy, jeho činorodost a kreativita v řadě oblastí včetně hudby mohla mít zásadní vliv na jeho dospívajícího syna, který začal inklinovat k umělecké tvorbě a maloval své první obrazy pod vlivem expresionismu (Běsnění slunce, 1958).

1952

Kniha dokumentů
Kniha dokumentů (autorská kniha)


1957

Nastoupil na Vysokou školu pedagogickou v Praze, avšak vybraný obor ruština – výtvarná výchova po svém zklamání do roka opustil a nedokončil ani následné studium přípravného ročníku na Akademii výtvarných umění při Výtvarné škole v Praze v letech 1958–1959.

1958

(Milan Knížák) (samostatná výstava, Mariánské Lázně)

1962

Po návratu z vojny začal experimentovat s různými technologickými postupy informelu. Intenzivní etapa jeho svižných pláten však trvala krátce

1963

Demonstrace objektů se stala jeho osobitou odpovědí na potřebu vystavovat. Z důvodu nedostatku místa v jeho malém bytě na Novém Světě začal tvořit přímo na ulici před domem (Seance, Praha
(Milan Knížák) (samostatná výstava, Praha)

1964

Jednoduše pověšené nebo přes opěradlo přehozené kalhoty ztvárnil v podobě monochromních soch, vytvořil také sochy židle a stolu. První manifestace Aktuálního umění v Praze odstartovala řadu jeho demonstrací, které realizoval v ulicích Prahy (Individuální demonstrace, Totální demonstrace, Aktuální procházka po Novém Světě – Demonstrace pro všechny smysly). Jednou z nejvýznamnějších byla Demonstrace jednoho. Autor se při ní pomocí zvláštního kostýmu proměnil v šamana a během svého počínání, které se blížilo rituálu, nechal Pražany zažít něco neobvyklého. Knížák úlohu umělce ztotožňoval s úlohou boha či kouzelníka. Snažil se lidi osvobodit od naučeného způsobu života, útočil na jejich smysly. Jeho aktivity nabyly nejrůznějších forem
Byl zapsán do Svazu československých výtvarných umělců. V 60. letech vystřídal celou řadu zaměstnání: uklízeč, kopáč, strojník, elektrikář, malíř a tapetář, tesař.
Bez názvu
Bez názvu (kombinovaná technika)

(Milan Knížák) (samostatná výstava, Praha)

1965

Věnoval se akcím, které se vyznačovaly hravostí a nezatížeností, řídil se při nich návody podobně jako tomu bývá u dětských her a rituálů, které povzbuzují tvořivost. (V akci Procházka Prahou měli lidé chodit po obvodu nakresleného kruhu). V jeho myšlení se projevilo konceptuální umění podobně jako tomu bylo na Západě.

1966

Byl vytvořen Klub Aktual, který navázal na myšlenky skupiny Aktuální umění. K dřívějším členům se připojil Robert Wittmann, který na sebe upozornil Výstavou skutečností ulice (1966), která se podobala pouličním akcím Vladimíra Boudníka. Stejně jako před lety Boudník rozvěsil Wittmann prázdné rámy na oprýskané omítky zdí a vyzval kolemjdoucí k rozvoji jejich kreativity. Milan Knížák jako jeden z mála akčních umělců u nás udržoval kontakty s umělci ze Západu, například s Georgem Maciunasem, zakladatelem skupiny Fluxus, si v rámci korespondence vyměňoval i různé umělecké předměty. Díky podobným aktivitám a smýšlení se zahraničními umělci se posléze stal jedním ze členů Fluxu (George Maciunas ho jmenoval ředitelem Fluxus East). Hnutí se stejně jako Knížák s klubem Aktual pokoušelo proměnit svět a zrušit limitující vazby mezi uměním a životem. Mimo to bylo pověstné pořádáním festivalů

1967

Do nuceném odchodu z Prahy se Knížák usadil v Krásné u Mariánských Lázní a na přání svých přátel hrát společně v kapele založili hudební skupinu Aktual. Knížák vytvářel vlastní skladby bez větších znalostní aktuální světové muziky, hlavně s ohledem na nezkušenost hry některých členů kapely, které musel při zkouškách značně kočírovat. K doprovodu skladeb používali vedle běžných nástrojů například i housle, sirénu, vrtačku nebo motocykl. Osobitost živých vystoupení, parodické texty nejen vůči žité realitě ale i sebe sama ve změti nejrůznějších zvuků měla za následek, že na rozdíl od jiných, v té době fungujících kapel, měli problém koncertovat i v nejliberálnějším roce 1968.

1968

Přijal pozvání George Maciunase odjet za ním do Ameriky, které obdržel v roce 1966, ale až po dvou letech se mu podařilo získat pas a vycestovat do USA. Během svého pobytu organizoval akce a přednášel na tamních univerzitách (Rudgers University NY, University of Kentucky, Lexington, KY., University in Los Angeles – založil zde společnost Elephant work company). Setkal se tu se zcela jiným životním stylem. Své pocity z pobytu sděloval prostřednictvím dopisů Jindřichu Chalupeckému. Od těch dob začaly mít jeho akce podobu osobních rituálů, realizace probíhala uvnitř každého účastníka (Ležící obřad, 1968, USA).
Aktual
Aktual (fotografie)


1970

Po návratu z USA pokračoval v aktivitách Aktualu (např. Kamenný obřad v lomu u Mariánských Lázní v roce 1971) až do roku 1973. Jeho umělecké aktivity kromě neustálého sledování tehdejšími úřady čelily i nepochopení ze strany ostatních lidí. Postupem času akce nabyly abstraktnějšího charakteru a většina z nich byla určena pouze pro realizaci ve vlastní mysli. Jeho dílem se táhne napříč sociální směřování. Vždy se pokoušel prostřednictvím umění změnit a zkvalitnit lidský život.
Své myšlenkové úvahy v situaci nemožnosti veřejně vystavovat obrátil k řadě dalších oblastí
(Milan Knížák) (samostatná výstava, Kolín nad Rýnem)

1972

(Milan Knížák) (samostatná výstava, Dortmund)

1974

Židle (Židle Softhard)
Židle (Židle Softhard) (kombinovaná technika)


1976

(Milan Knížák) (samostatná výstava, Amsterdam)

1977

Zaujala ho rituálnost kamene, nalezené kameny se rozhodl zahrnout do svých obřadů, jak dokládá autorův seznamovací rituál s určitým kamenem, který uskutečnil pod názvem Poznávání kamene. Své akce poznávání vztáhl například také ke vzduchu. V letech 1977–1980 uskutečnil obřad Přátelství se stromem.
Dostal(a) cenu Cena Jiřího Koláře

1980

S počátkem osmdesátých let zasadil své úvahy o architektuře, nábytku a módě již do konkrétních rozměrů a prostředí. Na jejich podporu se na scénu vrátil obraz, po prvotní potřebě dokreslení návrhů se však postupně osamostatnil. Po rozměrných obrazech Šatů malovaných na tělo (1985) přišla řada siluet doplněná rituálními znaky, zvýraznila se barevnost a prvek pohybu. Knížák do procesu tvorby zapojil také kusy oděvů (Zab se a leť, 1968–1985). Postupně je začal nahrazovat vzájemně se překrývajícími barevnými geometrickými plochami (Abstraktní obraz 1985–1989) ve snaze aktualizovat tvorbu Kazimíra Maleviče (Neomalevič, 1989
(Milan Knížák) (samostatná výstava, Oldenburg)
Milan Knížák. Happening: "A March". "Arbeiten". (samostatná výstava, Bochum)

1982

Během jeho pobytů v západním Německu (1982–1983 Barkenhoff Grant, Worpswede
Proces pro tělo
Proces pro tělo (kombinovaná technika)

Partituren sind Handlungsweisen... (skupinová výstava, Bochum)

1983

Vydával básnické sbírky v češtině a angličtině, v nichž mohl uplatnit volnost vyjádření.

1985

Reagoval na postmodernu záměrnou volbou rozměrných pláten svých obrazů a zjednodušením rukopisu ve snaze banalizovat projev, později také zavedením příběhu. Důraz na barvy a volnost malířského gesta učinilo z jeho pláten malovanou performance. Obrazy se staly zhmotněním jeho myšlenkových koláží a neobvyklých spojení (Zmatené obrazy, Počítačové obrazy).
Bez názvu (z cyklu Stíny)
Bez názvu (z cyklu Stíny) (kombinovaná technika)


1987

Burning mind projects (samostatná výstava, Bochum)
Šaty malované na tělo (samostatná výstava, Hannover)
Rockfest 87 (veřejný program, Praha)
Milan Knížák: Část vizuální tvorby z poslední doby (samostatná výstava, Praha)

1988

Neoburri aneb Poslušnica X
Neoburri aneb Poslušnica X (kombinovaná technika)

Milan Knížák: Trochu architektury (samostatná výstava, Praha)

1989

Během soukromého stipendia v německé obci Preunschen vytvořil sérii obrazů pestrých barev, které později nazval Neospoerri po vzoru Daniella Spoerriho raných děl, avšak s tím rozdílem, že plochu pomaloval bez ohledu k zafixovaným předmětům.
Czech Painting Today (skupinová výstava, Esslingen am Neckar)
Milan Knížák: 1953 – 1988 (samostatná výstava, Brno)

1990

Byl jmenován rektorem Akademie výtvarných umění v Praze, kde založil a vede ateliér Intermediální tvorby. Byly vydány jeho Cestopisy, na nichž začal pracovat již koncem šedesátých let při svém pobytu v USA. Průběžně publikuje teoretické texty, eseje, glosy v denním tisku i knižně.

1991

Dostal(a) grant od Akademie Schloss Solitude
Umění akce (skupinová výstava, Praha)
Tradition and Avant-garde in Prague (skupinová výstava, Bonn)
State Portrait (skupinová výstava, Kolín nad Rýnem)
Šedá cihla 78/1991 (skupinová výstava, Opava)
Art, Europe, Czechoslovakia (skupinová výstava, Lingen (Ems))
Détente (skupinová výstava, Brno)

1992

Milan Knížák: Něco (samostatná výstava, Klatovy)
Arte contemporanea ceca e slovacca 1950 - 1992/ České a slovenské současné umění 1950 - 1992 (skupinová výstava, Novara)
Prague - Bratislava, D´une géneration, l´autre (skupinová výstava, Paříž)
Insights - Czech and Slovak Contemporary Art (skupinová výstava, Kolín nad Rýnem)
UFO–OFU (samostatná výstava, Praha)
České výtvarné umění 1960-1990 (skupinová výstava, Praha)
Písmo v obraze (skupinová výstava, Brno)

1993

Second Exit (skupinová výstava, Cáchy)
Krajina v současném výtvarném umění (skupinová výstava, Praha)
Milan Knížák: Hrad v hradu (samostatná výstava, Sovinec)
Situation Prague - Dialog Second Generations (skupinová výstava, Hamburg )
Milan Knížák: BMC (samostatná výstava, Praha)

1994

Zmatené obrazy (samostatná výstava, Praha)
Zwischen Zeit Raum I (skupinová výstava, Düsseldorf)
Europe, Europe. The Century of the Avant-garde in Central and Eastern Europe (skupinová výstava, Bonn)
Partitury (skupinová výstava, )

1995


1996

Fineart ´96 (skupinová výstava, Praha)
Nový ráj (samostatná výstava, Praha)
Osudová zalíbení. Sběratelé moderního umění I. 1900 - 1996 (skupinová výstava, Praha)
Milna Knížák: Bez důvodu (samostatná výstava, Ostrava)
Umění zastaveného času. Česká výtvarná scéna 1969-1985 (skupinová výstava, Praha)

1997

Formou samostudia absolvoval doktorandské studium na Akademii výtvarných umění v Praze.

1998

Prázdniny s vetřelcem (samostatná výstava, Praha)


2000

Vzpomínky na vzpomínky (samostatná výstava, Ostrava)
Konec světa? (skupinová výstava, Praha)
Art a Centreeuropa / Umění ve střední Evropě 1949–1999 (skupinová výstava, Barcelona)
100. výstava Galerie Caesar (skupinová výstava, Olomouc)
90 let Domu umění města Brna (skupinová výstava, Brno)
S radostí nikam (samostatná výstava, Praha)
Světlo zrození (skupinová výstava, Benešov u Prahy)
Dokouřeno? (skupinová výstava, Praha)

2001

Girls from my Head (samostatná výstava, Praha)
Fotografie jako umění v Československu 1959 - 1968 (skupinová výstava, Brno)
Jiří Kolář sběratel (skupinová výstava, Praha)
Objekt - objekt: Metamorfózy v čase (skupinová výstava, Praha)

2002

Typický obraz (skupinová výstava, Praha)
Současný akvarel (skupinová výstava, Praha)

2004

Svět hvězd a iluzí. Český filmový plakát 20. století (skupinová výstava, Karlovy Vary)
Za sklem. Ze sbírky Jaroslava Krbůška (skupinová výstava, )
Showtime: A Century of the Czech Film Posters (skupinová výstava, Macao)
Milan Knížák, Egon Schiele (skupinová výstava, Český Krumlov)
Blízká vzdálenost: České výtvarné umění 1956-1972 ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Székesfehérvár)
Milan Knížák: Pouze obrazy (samostatná výstava, Český Krumlov)



2007

Milan Knížák: Umění je berla (samostatná výstava, Plzeň)
České akční umění 60. - 90. let (skupinová výstava, Berlín)
Současné české umění - Generační paralely (skupinová výstava, Moskva)







2014

Fluxus. Evropské festivaly 1962–1977 (skupinová výstava, Praha)

2018

Milan Knížák│30 portrétů (samostatná výstava, Blansko)
Difficult Ceremony (skupinová výstava, Praha)
Milan Knížák│Žít jinak (samostatná výstava, Karlovy Vary)

Muzeum umění Olomouc 2011-2024