Database

Konrad Smoleński

Konrad Smoleński

Orodzony/a 8 Grudzień 1977, Kalisz
Lived in Warszawa
Lived in Bern (69)

Artysta multimedialny, przede wszystkim performer, muzyk, autor instalacji i obiektów.
Członek grupy artystycznej Penerstwo i zespołów muzycznych: Kristen, KOT, Mama, Sixa i BNNT.
Eksperymentator, kontrolowany chuligan i piroman, twórca przedmiotów i instrumentów D.I.Y.
Skupia się na doświadczaniu medium, bada reakcje i odbiór, testuje granice.
W jednym z wywiadów tak scharakteryzował swoje działania:
„Mam dwie strategie: przemoc, czyli działania niepozwalające na obojętność, jak np. głośny dźwięk. Lub przeciwnie, działania ledwo widoczne, adresowane tylko do bardzo uważnego odbiorcy. (Nudne i długie ujęcia w filmie szybko eliminują niecierpliwego widza)”.*

*Spojrzenia 2011 - Nagroda Fundacji Deutsche Bank, katalog wystawy, red. D. Muzyczuk, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, 2011.

Author: Maria Świerżewska, 2018


installation, photography, sound, performance, video

1998

Studiował fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznań. Uzyskał dyplom z zakresu intermediów w pracowni prof. Izabelli Gustowskiej.

2000

W 2000 roku otrzymał dwa stypendia: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Poznania. W tym roku miał także solową wystawę w Galerii Rotunda przy poznańskim ASP.
FLY (solo exhibition, Poznań)

2002

Smoleński pozostał na macierzystej uczelni obejmując stanowisko asystenta w pracowni Audio Sfera prowadzonej przez profesora Leszka Knaflewskiego, wykładał podstawy sztuki wideo. W 2006 miał wystawę Self Victim w Platán Gallery w Budapeszcie. Wziął udział w kilku wystawach zbiorowych, przede wszystkim we wspólnych pokazach z Knaflewskim. Rozpoczął projekt “The End”, na który składa się seria obiektów instalowanych w róźnych przestrzeniach zarówno otwartych jak i zamkniętych, tytułowy napis – slogan wykonywany jest z drewna bądź innych łatwopalnych materiałów, najczęściej ulega destrukcji poprzez spalenie, destrukcja może być też tylko sugerowana za pomocą realistycznych dźwięków eksplozji.

2006

Self Victim (solo exhibition, Budapest)

2007

The End
The End (installation;performance)


2009

Wziął udział w Wyszechradzkim Programie Rezydencji Artystycznych (Visegrad Artist Residency Program) – zrealizował rezydencję w Centrum Sztuki Współczesnej w czeskiej Pradze. Miał aż trzy wystawy solowe (galeria LETO, Warszawa, galeria Stereo, Poznań, Art Agenda Nova, Kraków). Jego prace pokazano także na wystawach grupowych w Lille we Francji oraz w Poznaniu.
​There's No God
​There's No God (installation)

Watch It (solo exhibition, Kraków)
Chunks (solo exhibition, Warszawa)
Evil Hidden Black (solo exhibition, Poznań)

2010

Kilka wystaw zbiorowych, m.in: – The End, Re:wizje, Warszawa – Podróż dookoła czaszki, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa – Letni Nieletni, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa Powstała praca „There's No God” – masywna instalacja – ściana ze starych i zniszczonych głośników – przywodząca na myśl rozbudowany system dźwiękowy podczas dużego koncertu. Wszystkie głośniki są połączone i podłączone do prądu, wydają charakterystyczny szum elektryczny spowodowany niską jakością komponentów i wysokim wzmocnieniem bez źródła sygnału. Praca ta została zakupiona do kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi.

2011

To dosyć przełomowy rok w twórczości Smoleńskiego Został nominowany, a następnie zwyciężył konkurs Spojrzenia 2011 – jeden z najważniejszych konkursów dla młodych polskich artystów organizowany przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki i Deutsche Bank. Jury tak uzasadniło swój wybór: „(...) jego prace współbrzmią z niewypowiedzianym niepokojem dzisiejszych dni. Nagradzamy go też za wrażliwe posługiwanie się dźwiękiem w sztuce wideo, co nie jest częste w Polsce. Oraz za subtelne relacje między obiektem, dźwiękiem i obrazem”. Wziął udział w rezydencji artystycznej w 18th St. Art Center, Santa Monica / Los Angeles, USA, podczas której we współpracy z noise rockowym zespołem Foot Village powstało wideo „Energy Hunters”, prezentowane w formie wideoinstalacji na wystawie Spojrzenia.
Energy Hunters
Energy Hunters (mixed media)

Received award from Deutsche Bank Polska S.A.
Received grant from Trust for Mutual Understanding

2012

Na zbiorową wystawę HOOLS w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Smoleński przygotował projekt „The Order Is Rapidly Fadin” składający się z dwóch części. Pierwsza to instalacja skonstruowana ze spalonych i zdewastowanych śmietników odwołująca się w oczywisty sposób do buntów i zamieszek ulicznych. Drugą część projektu stanowiła akcja polegająca na zadymieniu galerii, która zaowocowała (zgodnie z intencją artysty) koniecznością ewakuacji widzów i przyjazdem straży pożarnej. Oprócz wystaw zbiorowych Smoleński miał cztery wystawy indywidualne (Muzeum Fryderyka Chopina, Warszawa, Pinchuk Art Center, Kijów, Galeria Manhattan, Łódź, galeria LETO, Warszawa). „The End of Radio” to instalacja dźwiękowa zbudowana z prawie 200 mikrofonów na statywach. Mikrofony zamiast odbierać sygnał, wysyłały dźwięki - bardzo intensywne i przetworzone odgłosy z przestrzeni ulicznej.
The End of Radio
The End of Radio (installation)
The Order Is Rapidly Fadin'
The Order Is Rapidly Fadin' (installation;happening)

Włączone / IT’S ON (solo exhibition, Warszawa)
The End of Radio (solo exhibition, Łódź)
Mold (solo exhibition, Warszawa)

2013

Konrad Smoleński wygrał konkurs na reprezentację Polski na 55. Biennale Sztuki w Wenecji (01. 06.–24. 11. 2013). Jego projekt "Everything Was Forever, Until It Was No More", którego kuratorami byli Daniel Muzyczuk oraz Agnieszka Pindera, to wieloelementowa instalacja dźwiękowa. Składała się ona z dwóch kilkumetrowych dzwonów oraz metalowych szafek wypełniających przestrzeń pawilonu, potęgujących rezonans i wibracje dźwięków przez nie wydobywanych. Artyście udało się uzyskać muzykę o ogromnej sile i natężeniu, który wywoływać miała w odbiorcach poczucie niepokoju i napięcia, projekt poruszał kwestie akumulacji, klasyfikacji oraz porządkowania wiedzy, stawiając problem niedoboru i przesytu informacji, a także spowalniania historii oraz zawieszenia jej biegu.
Konrad Smoleński / Everything Was Forever, Until It Was No More (solo exhibition, Wenecja)
S.T.R.H. (solo exhibition, Gdańsk)

2014

Smoleński wziął udział w programie Artist-in-residence w POLIN – Muzeum Historii Żydów Polskich oraz w kilku wystawach solowych (Volkspaleis, Den Haag, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, CentrePasquArt, Biel, West, Den Haag, Kunsthalle Winterthur). Stworzył instalację „Dizzy Spells” znajdującą się w kolekcji Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki. Składa się z dwóch kilkumetrowych obiektów kinetycznych – materiałowych sylwetek wykonanych na wzór popularnych dmuchanych ludzików reklamowych oraz starego instrumentu klawiszowego, który wydając dźwięk jednocześnie nadmuchuje „chwieje”. Ludziki zdają się wykonywać szalony taniec do muzyki granej samodzielnie przez keyboard.
Dizzy Spells
Dizzy Spells (installation)

VOID. If The Universe Is Expanding, Are We Drifting Apart Too? (solo exhibition, Winterthur)
SPLIT (solo exhibition, Den Haag)
E.W.F.U.I.W.N.M. – Time Test (solo exhibition, Biel)
One Mind in a Million Heads (solo exhibition, Den Haag)

2015

Artysta został nominowany do Zurich Art Prize. W ostatnich latach wziął udział w licznych wystawach, w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Rumunii, Wielkiej Brytanii, a także w Koreii Południowej i Emiratach Arabskich: – Sound Noir, NAK. Neuer Aachener Kunstverein, Aachen – Przestrajanie. Leszek Knaflewski i Audiosfera, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa – Zbiory wspólne, Arsenal Gallery, Białystok – KRAAK Festival 2015, Aalst – Un Tune, CTM Festival, Berlin – How to Waste Time, Manifesta 11, Kunstverein Zurich – Transparent, The NewBridge Project, Newcastle upon Tyne – The Time Is Out of Joint, Asia Culture Centre, Gwangju – The Time Is Out of Joint, Sharjah Art Foundation, Sharjah
Ataraxy
Ataraxy (installation)

OMIAMH (solo exhibition, Burgdorf)

2016

Dizzy Spells (solo exhibition, Bucharest)
Phantom Power (solo exhibition, Berlin)
OPEN CITY 2016 Festival of Art in Public Spaces (group exhibition, Lublin)
SURVIVAL 14 / 2016 (14th edition of SURVIVAL Art Review) (group exhibition, Wrocław)
COMMON AFFAIRS. Revisiting the VIEWS Award – Contemporary Art from Poland (group exhibition, Berlin)
Bogactwo (group exhibition, Warszawa)
Escape from the ‘Liberty’ Cinema (group exhibition, Berlin)

Muzeum umění Olomouc 2011-2024