Databáze

Tadeusz Kantor

Tadeusz Kantor

Narozen(a) 6. duben 1915, Wielopole Skrzyńskie
Zemřel(a) 8. prosinec 1990, Krakov

Absolutní umělec, umělec univerzální, režisér, scénograf, autor happeningů, herec, spisovatel, malíř a teoretik umění Tadeusz Kantor byl kdysi označen za nejlepšího umělce na světě mezi umělci polskými a nejpolštějšího umělce mezi umělci světovými. Sám sebe pevně svázal s domovským krajem, s Wielopolem, kde se narodil, a s Krakovem, v němž působil. Kantorovo provinční šílenství však překračuje polský kulturní a jazykový kontext, jehož uzavřenosti ostatně sám zaujatě oponoval.

1933

V letech 1933 až 1939 studuje Tadeusz Kantor malířství a scénografii na krakovské Akademia Sztuk Pięknych/ Akademie výtvarných umění. Scénografii se věnuje pod vedením Karola Frycze (1877-1963).

1942

V letech druhé světové války spoluvytváří v Krakově podzemní Nezávislé divadlo, v němž postupně inscenuje trojici her: Orfea (1942) Jeana Cocteaua (1889-1963), Balladynu (1943) Juliusze Słowackého (1809-1849) a Powrót Odysa/ Odysseův návrat (1944) Stanisłava Wyspiańského (1869-1907). V období do roku 1964 realizuje na padesát dalších scénografických projektů v Krakově (Stary teatr/ Staré divadlo pod vedením Heleny Modrzejewské), ve Varšavě, Katowicích, Opolí či Lodži. Během okupace také spoluzakládá Grupu Młodych Plastyków/ Skupinu mladých výtvarníků. Ve stejném roce se přidává k manifestu Mieczysława Porębského (1921-2012), vybízejícího umělce k osobní i tvůrčí svobodě a nezávislosti na politice a ideologii.

1948

Po návratu z Paříže působí Kantor jako profesor na Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych/ Vyšší škole výtvarných umění v Krakově, iniciuje založení výtvarné skupiny Grupa Krakowska/ Krakovský okruh a uspořádání první krakovské poválečné výstavy nového umění (Wielka Wystawa Sztuki Nowoczesnej/ Velká výstava současného umění). Účastní se zahraničních přehlídek soudobého polského malířství, putovní výstavy Polish Art Today/ Současné polské umění (Kosciuszko House v New Yorku/ Chicago/ Washington), a expozice Mladí polští malíři, která hostovala v Karlových Varech, v Českých Budějovicích a Praze. Je rovněž jmenován profesorem krakovské akademie, vzápětí však dochází k jeho odvolání (1949). Válečná zkušenost způsobuje krátký záchvěv zájmu o figurativní malbu. Kantorova plátna jsou typická groteskností a hrubostí struktury, užíváním temných barev a odvozenou skličující atmosférou (Kompozycja/ Kompozice, 1944-1945). Krakovské výstavy nové malby se účastní metaforickými kompozicemi, pro něž je příznačné promyšlené užívání chladných barev (Ponad-Ruchy/ Nad-pohyby, 1948).

1949

Po nástupu socialisticko-realistické doktríny ustupuje Kantor z veřejného života (vystavuje až v roce 1955).

1950


1955

V polovině padesátých let výrazněji spolupracuje s Marií Jaremou (1908-1958). V roce 1955 zakládají krakovskou experimentální scénu Cricot 2 (navazující na předválečný Cricot Józefa Jaremy), kde o rok později uvádí Witkacyho Sépii (Mątwa) a v roce 1957 vůbec první divadelní ambaláž Mikulského Cirkusu. V roce 1955 rovněž společně vystavují ve varšavské galerii Po prostu/ Jen tak. Kantor zde představuje své informální práce. Tašismus se v jeho tvorbě projevuje barevností, odvážnými strukturami, režií bodů a linií (Oahu, 1957). V druhé polovině padesátých let je série s úspěchem prezentována na zahraničních výstavách, zejména ve Francii.

1958

Byl(a) členem Krakovská skupina

1959

Documenta 2 (skupinová výstava, Kassel)

1960

S obdobím mezi lety 1960 až 1962 se pojí Kantorův Teatr informel/ Informální divadlo. V roce 1961 uvádí Witkiewiczovo (1885-1939) W małym dworku/ Na malém dvoře. Herci, materializovaní již v rámci ambalážového období, se nyní definitivně stávají předměty, které se po scéně pohybují víceméně náhodně, bez ohledu na svou individualitu. Další redukce vede ke konceptu Teatr zerowy/ Nulové divadlo (1962-1964), již zcela zbavenému jakéhokoli děje či akce. Cricot 2 uvádí v roce 1963 Witkiewiczovu Wariat i zakonnica/ Blázen a jeptiška. V roce 1963 publikuje Kantor trojici manifestů, které mají za cíl vysvětlit jeho aktuální směřování: Ve Švýcarsku je to Manifest – Ambalaz/ Manifest - Ambaláž, doma pak Teatr autonomiczny/ Autonomní divadlo a Teatr zerowy/ Nulové divadlo. Ve stejném roce a letech následujících se výrazně angažuje v nově vzniklé galerii Krzysztofory, uvádí zde svou anti-výstavu Wystawa Popularna/ Populární výstava (1963) a některé z pozdějších happeningů (Linia podziału/Dělicí linie, 1966). Ambaláž reflektuje také v rámci malířské tvorby. Vytváří polo-prostorové instalace, kombinace maleb a trojrozměrných předmětů, deštníků, tašek apod. (Mr. V Prado – Infantka, 1965

1961

Fifteen Polish Painters (skupinová výstava, New York (NY))

1966

Kantor uvádí první polský happening, Cricotage a Linia podziału/ Dělicí linie (Krysztofory, 1966). Později následuje Panoramiczny Happening morski/ Panoramatický mořský happening (Plener Koszaliński v Osiekách, 1967), List/ Dopis (Foksal, 1968) a Lekcja anatomii według Rembrandta/ Anatomická lekce podle Rembrandta (Nurnberg Kunsthalle, 1968/ Foksal, 1969). V roce 1972 produkuje formou happeningu Witkiewiczovo Nadobnisie i koczkodany/ Krásky a opice.

1967

Tadeusz Kantor se jako vyučující po dvaceti letech dočasně vrací na krakovskou Akademii Sztuk Pięknych. Na konci šedesátých let ojediněle reflektuje principy konceptualismu: Na Wrocławském symposiu prezentuje své Wielkie krzesło/ Velké křeslo (1970).

1969

Moderne Polnische Malerei Graphil (skupinová výstava, Berlín)

1974


1975

V druhé polovině sedmdesátých let a v letech osmdesátých produkuje Kantor vrcholná divadelní zpracování. V rámci tzv. Teatru śmierci/ Divadla smrti je to nejprve Umarła Klasa/ Mrtvá třída (1975), Wielopole, Wielopole (1980), Niech sczezną artyści/ Ať umělec zmizí (1985) a Nigdy już tu nie powrócę/ Sem už se nikdy nevrátím (1988). V roce 1991, již posmrtně, je uvedena Kantorova hra Dziś są moje urodziny/ Dnes mám narozeniny (1991). Všechna tato představení spojuje zájem o nižší řád věcí, materialitu nejobyčejnějších předmětů, kterými Kantor zprostředkuje své vidění světa. Pravděpodobnou inspirací mu jsou sice prózy Bruna Schulze (1892-1942), zásadněji ale reflektuje vlastní vzpomínky a představy, které činí z představení jeho osobní autorský projev. Kantorova výtvarná činnost se v této době váže k divadelní produkci. V roce 1975 vytváří sérii maleb, rovněž nazvanou Umarła Klasa/ Mrtvá třída. K malbě se poté vrací až na konci let osmdesátých. Poslední díla spojuje silně osobní reflexe osamocené figury s divadelní gestikou, vykazující formální styl nové figurace (série Dalej już nic/ Dále už nic, 1987-88). V roce 1989 je Tadeusz Kantor honorován titulem commandeur francouzského Ordre des Arts et des Lettres/ Řádu umění a literatury. O rok později získává Verdienstorden der Bundesrepublik Deutschland/ Řád za zásluhy Spolkové republiky Německo za svůj přínos soudobé evropské a německé kultuře.

1976

Tadeusz Kantor (samostatná výstava, Londýn)

1977

Documenta 6 (skupinová výstava, Kassel)

1982

La Biennale di Venezia/ Settore Arti Visive (skupinová výstava, Benátky)


1987

Europalia Oostenrijk (skupinová výstava, Gent)

1989

Kde zůstáváš, Revoluce? (skupinová výstava, Bochum)

1990

Aus der Sammlung (skupinová výstava, Norimberk)

1991

The Interrupted Life (skupinová výstava, New York (NY))

1992

Polnische Malerei Seit 1945 (skupinová výstava, Delmenhorst)
Lyon, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 1931-1992 (skupinová výstava, Lyon )


1998

Fluxus und Happening der 60er und 70er Jahre (skupinová výstava, Bad Münstereifel)
Tadeusz Kantor. Rysunki z lat 1947-1990 (samostatná výstava, Poznaň)
Tadeusz Kantor (samostatná výstava, Štrasburk)


2001

In Between : Art. From Poland, 1945 - 2000 (skupinová výstava, Chicago (IL))
The Foksal Gallery's Deposit (skupinová výstava, Varšava)
Accrochage (skupinová výstava, Bad Münstereifel)
Tentatives d`évasion I (skupinová výstava, Paříž)
Tadeusz Kantor: Impossibile (samostatná výstava, Varšava)

2002

Europe. Art of the 60s (skupinová výstava, Karlsruhe)

2003

LOVE/HATE (skupinová výstava, Kraichtal)
Tadeusz Kantor - Umění a paměť (samostatná výstava, Praha)

2004

Les Trois mousquetaires (skupinová výstava, Nancy)

2005

Von Spitzweg bis Baselitz - Streifzüge durch die Sammlung Würth (skupinová výstava, Künzelsau)
Egocentric, Immoral, Outmoded (skupinová výstava, Varšava)
Tadeusz Kantor - Interior of the Imaginatio (samostatná výstava, Varšava)
Das unmögliche Theater (skupinová výstava, Vídeň)

2006

In Poland, That Is Where? (skupinová výstava, Varšava)
Sztuka XX Wieku (skupinová výstava, Varšava)

2007

Raum - Orte der Kunst - AdK (skupinová výstava, Berlín)
Asteism - Joke and authority (skupinová výstava, Varšava)
MAMIDŁO - Exhibition in 3 Parts (skupinová výstava, Varšava)
Papiers d’artistes (skupinová výstava, Brest)
Dowcip i władza sądzenia. Asteizm w Polsce (skupinová výstava, Poznaň)
Fluxus East. Fluxus Networks in Central Eastern Europe (skupinová výstava, Berlín)

2008

OK! Wyspiański (skupinová výstava, Krakov)
Peripheral vision and collective body (skupinová výstava, Bolzano)
Ad Absurdum. Energies of the Absurd from Modernism till Today (skupinová výstava, Herford)



2012

Beuys | Kantor: Remembering (skupinová výstava, Jeruzalém)
Tadeusz Kantor: Tapyba. Teatras/ Painting. Theatre (samostatná výstava, Vilnius)
Od Tiziana po Warhola/ Muzeum umění Olomouc 1951-2011 (skupinová výstava, Olomouc)

2013

Small is Big (skupinová výstava, Varšava)
Století relativity. Stálá expozice výtvarného umění 20. století (skupinová výstava, Olomouc)

2014

The Moderna Exhibition 2014. Society Acts (skupinová výstava, Malmö)

2015

Tadeusz Kantor. Epizoda II. Dětství (samostatná výstava, Krakov)
Výstava Marie Stangret a Tadeusze Kantora (samostatná výstava, Krakov)
Věčný poutník. Tadeusz Kantor v Německu (samostatná výstava, Düsseldorf)


Muzeum umění Olomouc 2011-2024