Databáze

László Fehér

László Fehér

Narozen(a) 17. březen 1953, Székesfehérvár
Působení Budapešť
Působení Tác (3)

László Fehér je maďarský malíř a vizuální umělec, absolvent maďarské Akademie výtvarných umění a řady stipendijních pobytů v zahraničí (mj. v Římě). Je jedním z představitelů hyperrealistické malby, jejíž atributy však různým způsobem upravuje ve prospěch aktuálního záměru – reflexe společenských témat, židovství ad. V roce 1990 se zúčastnil benátského bienále, o sedmnáct let později připravilo vídeňské Lichtenštejnské muzeum retrospektivu jeho prací, je nositelem řady ocenění a v roce 2007 byl také jmenován ambasadorem maďarské kultury.


malba, fotorealismus

1971

Mezi lety 1971 a 1976 navštěvuje László Fehér Magyar Képzőművészeti Főiskola/ Maďarskou akademii výtvarných umění. V polovině desetiletí se začíná soustavněji věnovat dobově provokativní fotorealistické malbě, navíc se specifickým sociálně-kritickým akcentem. V sérii obrazů nazvané Részlet a Brigádnaplóból/ Brigádní záznamy (1975) reflektuje slabomyslnost a prázdnotu průkazové fotografie. Stejným způsobem postupuje v pracích Aluljáró I/ Podjezd I (1975), Földalatti/ Podzemní dráha (1976), respektive Aluljáró II/ Podjezd II (1978), které jsou formálně dokonalým zachycením triviálnosti každodennosti života, jeho bezútěšnosti typické pro druhou polovinu desetiletí.

1977

Fehérova malířská plátna formálním ztvárněním i námětem evokují fotografické momenty. Jsou specifická atypičností výřezů a posuny v perspektivě, převládající černobílou barevností, byť některé z nich kopírují zářivou barevnost fotografického filmu ORWO. Jedná se vlastně o alternativu stylu rodinné fotografie šedesátých let (Életkép/ Žánr, 1979).
[László Fehér] (samostatná výstava, Kincsesbánya)

1978

Dostal(a) grant od Derkovits art scholarship

1979

[László Fehér] (samostatná výstava, Székesfehérvár)

1980

Jistou paralelou k rodinným fotografiím je série maleb s židovskou tematikou, reflexe Fehérovy osobní příslušnosti. V roce 1980 pracuje Fehér na plátně LT/ Diptichon/ LT/ Diptych (1980), vysoce kontrastní fotorealistické malbě v černo-modrém kontrastu, zachycující kompozici muže židovského původu, židovskou vlajku a detail nápisu v hebrejštině. V roce 1982 vzniká Diaszpóra/ Diaspora, poslední z černobílých maleb ve fotorealistickém stylu, v jejíž struktuře jsou ukryty kousky macesu coby metafora rozbitých desek desatera. V sérii nazvané Recreation I.-IV./ Rekreace I.-IV. (1983) reflektuje pozoruhodně uvolněným rukopisem židovskou ritualitu.

1982


1983

Mezi lety 1983 a 1985 se Fehér věnuje také stylizované krajinomalbě. Alespoň na jistou dobu se téměř vzdává fotografické konkrétnosti, svou paletu omezuje na kombinace červeně, černi, běli a okru. V polovině desetiletí tato redukce polevuje, krajiny se také stávají dramatičtějšími, jsou do jisté míry součástí proudu tzv. heftige malerie bez překladu? (István Farkas), pro nějž je typická kombinace expresivity, sensuálnosti a sentimentality (Rekviem I, 1984
[László Fehér] (samostatná výstava, Budapešť)

1986

V roce 1986 získává Fehér stipendium a pobývá v Římě. Změna prostředí se projevuje zvýšenou barevností palety a monumentalizací pláten (Róma/ Řím, 1986
Dostal(a) grant od Hungarian Academy in Rome
[László Fehér] (samostatná výstava, Székesfehérvár)


1988

Návrat z Itálie znamená poměrně dramatickou redukci barevnosti, Fehér se omezuje na trojici základních barev, žlutou, černou a bílou. Zatímco žluť tvoří typicky pozadí, černá je využívána pro architektonickou a také – společně s bílou barvou – figurální stafáž. Fehérův postup je postupně pevně kodifikován, je využíván v téměř realistických variantách Presszó (Bistro, 1988) a Este 1953-ban (Večer 1953, 1988) i ve stále výrazněji k transcendenci tíhnoucích plátnech z let 1990 a 1991 (Testvérek/ Bratři, 1990
Képek 1983-1987 (samostatná výstava, Štýrský Hradec)
[László Fehér] (samostatná výstava, Budapešť)

1989

V roce 1990 se László Fehér účastní benátského bienále, na němž prezentuje právě tuto aktuální kolekci (Emlékműnél/ Památník, 1989
Fontána
Fontána (malba)
Schody
Schody (malba)

Dialógus II. [Franz Pichlerrel] (samostatná výstava, Budapešť)

1990

XLIV. Esposizione Biennale Internazionale d'Arte della Città di Venezia (skupinová výstava, Benátky)
Znaky v pohybu (skupinová výstava, Praha)

1991

S nástupem devadesátých let se Fehér opět navrací k černobílé paletě, využívá škály šedé a stříbřité. Znovu reviduje také výchozí fotografický přístup, jeho projev tenduje k metafyzičnosti, rezonuje surrealistickými akcenty. Temné pozadí jeho pláten je zabydlováno nahodile volenými architektonickými prvky (schodiště, krajinný výřez), osamocenými figurami. Fehér proměňuje perspektivu, náhled, organizaci obrazu (Ima, 1992

1993


1995

V polovině devadesátých let se Fehér věnuje portrétování umělců, přátel, známých osobností (Gábor Bachman, 1995
New Objects - On László Fehér's Paintings (samostatná výstava, Budapešť)

1996

Mítosz, Memória, História (skupinová výstava, Budapešť)

1997

Ke konci devadesátých let se dramatičnost Fehérovy palety utlumuje, jedním z projevů je preference uklidňující kombinace odstínů modré a šedé barvy. Na jeho plátnech se objevuje vícero postav (Réten/ Louka, 1997

1998

László Fehér (samostatná výstava, Budapešť)
Ungarn Avangarde im 20. Jahrhundert (skupinová výstava, )


2000

László Fehér (samostatná výstava, Budapešť)
Millennial serie of exhibitions in the Mucsarnok (skupinová výstava, Budapešť)
Art a Centreeuropa / Umění ve střední Evropě 1949–1999 (skupinová výstava, Barcelona)

2001

László Fehér (samostatná výstava, Budapešť)
László Fehér (samostatná výstava, Budapešť)
Idohid / Zeitbrücke. Ungarische Kunst des 20. Jahrhunderts aus der Sammlung der Gemäldegalerie Budapest (skupinová výstava, Passau)

2002

Situation Ungarn - Kunst vor und nach der Wende (skupinová výstava, Berlín)
Re-Conciliations (skupinová výstava, Budapešť)


2004

László Fehér (samostatná výstava, Budapešť)
Passage d´Europe (skupinová výstava, Saint-Étienne)
technoreál (skupinová výstava, Dunaújváros)

2005

Europe in Art (skupinová výstava, Praha)
Laszlo Feher – A Selection (samostatná výstava, Budapešť)
Works on the Edge A New Selection of the Collection of the Ludwig Múzeum I. (skupinová výstava, Budapešť)

2006

Landscape - Dichotomy (skupinová výstava, Budapešť)
Ninety-Nine Years. The Antal-Lusztig Collection in the Modem (skupinová výstava, Debrecín)

2007

Retrospective exhibition of László Fehér (samostatná výstava, Budapešť)
Body language - Antal-Lusztig collection II. (skupinová výstava, Debrecín)
Hungarian Art (skupinová výstava, Bratislava)

2009

Ungarische Kunst der 1970er bis 1990er Jahre aus der Sammlung der Neuen Galerie Graz (skupinová výstava, Štýrský Hradec)
Umění tolerance (skupinová výstava, Bratislava)
Hommage á El Kazovszkij (skupinová výstava, Budapešť)
A kép képe (skupinová výstava, Budapešť)
arc, pofa, ábrázat (skupinová výstava, Budapešť)


2011

Cities on the River: Identity in Central Europe (skupinová výstava, Bratislava)
30 éves a Fészek Galéria – Születésnapi kiállítás I (skupinová výstava, Budapešť)
Művek vízre – tervek, modellek (skupinová výstava, Budapešť)
Laszlo Feher (samostatná výstava, Saint-Étienne)
East of Eden - Photorealism: Versions of Reality (skupinová výstava, Budapešť)
Hungarian Bath Life - a selection from the Völgyi - Skonda Collection (skupinová výstava, Debrecín)

2012

Faces (skupinová výstava, Budapešť)
Reloaded - A Selection From The Collections Of The Kovács Gábor Art Foundation (skupinová výstava, Budapešť)
What Is Hungarian? (skupinová výstava, Budapešť)
Od Tiziana po Warhola/ Muzeum umění Olomouc 1951-2011 (skupinová výstava, Olomouc)

2013

Focus Ungarn 1988 – 2013 (skupinová výstava, Kitzbühel)
Through A Glass Darkly - Faces Past And Present (skupinová výstava, Budapešť)
Století relativity. Stálá expozice výtvarného umění 20. století (skupinová výstava, Olomouc)

2015

Siliconvalse. Hungarian Reality (skupinová výstava, Brno)

2016

László Fehér│Práce na papíře (samostatná výstava, Budapešť)

Muzeum umění Olomouc 2011-2024