Databáze

Juraj Bartusz

Juraj Bartusz

Narozen(a) 23. říjen 1933, Kamenín
Působení Košice (1963)

Významný slovenský představitel, který si osvojil ke svému vyjádření mnoho uměleckých postupů a technik. Vedle sochařství, které původně vystudoval, měl blízko k minimalismu a konkretismu, v průběhu let začal inklinoval také k akčnímu umění coby performer komentující aktuální společenská témata.
(Beata Rakowská)


plastika, akční umění, performance

1933

Juraj Bartusz se narodil do rodiny kameníka Júliusa Bartusze (1898–1959). Jeho matka Júlia Bartuszová, rozená Némethová (1904–1989), se od roku 1974 věnovala insitní malbě.




1961

Oženil se s Márii Bartuszovou a narodila se jim dcera Anna, která později absolvovala studium na Akademii výtvarných umění v Praze.
Je partnerem Mária Bartuszová

1962

Bartusz se po ukončení studií v Praze přesunul do Košic, kde začal působil na úseku výtvarné propagace ve Východoslovenských železárnách (18 měsíců).

1963

Po odchodu z Východoslovenských železáren se rozhodl naplno věnovat umění v rámci svobodného povolání a natrvalo se usadil s rodinou v Košicích.
Spolupracoval s architektem Pavlom Merjavým (*1935) na Pamätníku Krompašské vzbury (Krompachy, SK). V realizované podobě bylo sousoší připevněno na zeď z velkých travertinových bloků a odstraněn podstavec.

1964

V rámci studijních cest navštívil Sovětský svaz, NDR, Maďarsko, Bulharsko, Jihoafrická republika, Polsko, Jugoslávie, Řecko, Rakousko, Francie, Velká Británie, Belgie, Lucembursko, Libanon

1966

Juraj Bartusz vytvořil plastiku Brána kosmonautov (sídliště Pohradová, Košice). Toto dílo syntetizuje a symbolicky uvádí Bartuszova sochařská východiska a jejich posouvání nebo překračování směrem k akci a k práci s vlastním tělem. V Bráně se také odráží jeho práce s antropomorfními tvary, zaujetí vesmírem a jeho dobýváním v duchu dobové touhy „dotknout se hvězd“, což se projevuje i v jeho pozdějších dílech. Téma kosmonautiky bylo tak vzdálené realitě socialismu, že pro umělce představovalo svobodný azyl. S dílem Brána se pojí jeho akce Stavění brány z roku 1973 na volném prostranství vedle košického letiště. Hned druhý den však byla tehdejšími úřady odstraněna.
Exposition des jeunes / Výstava mladých (skupinová výstava, Brno)

1967

Bartusz se v průběhu let zabýval i jinými směry, například navázal na tradici konstruktivismu sérii reliéfů z ohýbaného hliníku (Hliníkové obrazy, 1967
Spolu s Františkem Patočkou (1927–2002) založil Mezinárodné sochárské sympózium v kovu v Košicích (SK).
Byl(a) členem Klub konkretistů
Mezinárodní sochařské sympózium v kovu (veřejný program, Košice)
Plastiky a kresby (samostatná výstava, Košice)

1968

Ve spolupráci s architektem Pavlom Merjavým vytvořil plastiku na fasádě Muzea TANAP, (bývalé Trnavské muzeum, Tatranská Lomnica, SK).

1969

Mezinárodní sochařské sympózium ve dřevě (veřejný program, Moravany nad Váhom)
Klub konkretistů a hosté domácí i zahraniční (skupinová výstava, Karlovy Vary)

1970

spolupracoval s fotografem Alexandrem Jirouškou

1971

Přesah Bartuszova díla do akčního umění dokládá jím realizovaná akce Úradné potvrdenie. Pod svým originálním názvem Faktografická próza plně demonstruje autorův nadhled nad normalizační politikou, smysl pro dobře mířenou recesi a civilistický postoj (který ho později sblížil s Egonem Bondym). Úradné potvrdenie se stalo dokumentem „suché“ expresivity, zprostředkovávající atmosféru roku, v němž začala normalizace.

1972

Realizoval plastiku Zápas pro internát Veterinární fakulty Univerzity P. J. Štefánika v Košicích.

1973

spolupracoval s fotografem Gabrielem Kladkem
spolupracova s fotografem Zdeňkeme Smieškem
Mezinárodní sochařské sympózium - travertín (veřejný program, Vyšné Ružbachy)
Sochy (samostatná výstava, Košice)

1974

Bartusz reagoval spolu s Gabrielem Kladkem na progresivní tendence umění 20. století spojené s land artem a akčním uměním projektem Svetelná slávnosť I. Jednodenní akce vznikla jako oficiální příspěvek k 30. výročí Slovenského národního povstání. Část Bartuszových plastik vytvořených během sympózií byla v průběhu 70. let odstraněna. Podle úředních rozhodnutí neodpovídala normativní estetice socialistického umění a musela tak opustit veřejný prostor.
Sochy (samostatná výstava, Bratislava)


1977

Plastika (samostatná výstava, Varšava)


1980

V 80. letech začal experimentovat s cihlami a jejich váhou. Z počátku je zatlačoval do sádry, což ho posléze zcela pohltilo. Jeho vize o „zakonzervování“ energie, která při dopadu hozené cihly vznikne, pro něj představovala další silný projev, jehož výsledkem se staly početné série a alternativy tohoto „sochařského gesta“.
Bartusz. Dobos (samostatná výstava, Miskolc )

1982

V rámci práce s tělem, která kontinuálně prochází jeho tvorbou, realizoval Súkromné cvičenie civilnej obrany. Do akce zapojil členy své rodinu včetně psa, které oblékl do igelitu a nechal provádět obranné pozice. Pořízená fotografická dokumentace dokládá vzniklé figury i kritiku stávajícího politického režimu.
Čtyřmetrová plastika Anatomický modul podľa Leonarda da Vinciho so čtvrtou dimenziou (Lékařská fakulta UPJŠ v Košicích) dokumentuje Bartuszovo přemýšlení o prostoru.
Socha piešťanských parků (výstava, Piešťany)

1983

Bartuszovy práce vztahující se ke kosmonautice a s ní spojenými tématy měly silný náboj. Přesněji řečeno, Bartusz se v jemu vlastní parodizaci zamrzlého kosmonauta na naší planetě prostřednictvím spousty soch a malých sošek kosmonautů snažil odhalit kouzlo vesmíru. Monumentálním projevem se stalo odhalení plastiky J. A. Gagarina (Střední odporné učiliště VSŽ, Košice). Ve stejném roce zinscenoval akci Bednění tanku. Zabedněný tank z druhé světové války vypadal jako balík. Měl ještě nést nápis adresáta: město Moskva, ten se však nepodařilo zrealizovat.
Dostal(a) cenu Cena mesta Piešťany

1984

Ve svém ateliéru vytvořil 18 simultánních časově limitovaných maleb, čímž odstartoval éru vlastního malířského vyjádření. Spojením malby, akce a gesta se mu podařilo zachytit energii daného časového úseku.

1985

obdržel titul Zasloužilý umělec
Bartusz (samostatná výstava, Brno)
Súčasná československá komorná plastika (skupinová výstava, Trenčín)

1986

Juraj Bartusz. Akce – Kresby (samostatná výstava, Brno)
A4 (skupinová výstava, )

1987

Odhalená socha Halleyho kométy (Vranov, CZ) znázorňovala další Bartuszovu práci spadající do linie kosmonautiky jeho tvorby.
Hostia Galérie H (skupinová výstava, )

1988

Juraj Bartusz. Kresby, obrazy (samostatná výstava, Praha)
Bartusz (samostatná výstava, Nové Zámky)
Malby, projekty (samostatná výstava, Trebišov)
Nový slovenský obraz (skupinová výstava, Bratislava)
Prešparty ´88. Stretnutie československých výtvarníkov (skupinová výstava, Prešov)

1989

Juraj Bartusz. Persistence (environment). (samostatná výstava, Košice)

1990

Po převratu se zabýval především akčním uměním. V roce 1990 představoval performance na koncertech Trasmusic Comp. Prostřednictvím úderů natřenou gumou na papír předváděl sérii akčních maleb, kdy i samotné dopady gumy souzněly s hudbou. Jednou z dalších akcí bylo Vyhánění zlého ducha Vešvu z VŠVU, během níž spolu s ostatními performery procházeli školou a zaklínadly vyháněli zlého ducha totalitního režimu.
90 autorů v roce ´90 (skupinová výstava, Praha)

1991

Akce s názvem Ekosendvič realizoval celkem při třech příležitostech. Na beton do velkého obdélníkového tvaru nasypal vrstvu písku, kterou pokryl vrstvou čerstvě natrhaných polních květin a trav. Ty zasypal postupně kameny, dřevem a kůrou stromu. Další ekovrstvu tvořila kovová fólie, sklo, polystyrén a jiný komunální odpad, která tak měla symbolizovat dějinnou vrstvu lidské civilizace. Bartusz vše pokryl černou asfaltovou lepenkou, na kterou nakonec „zasel“ pšenici. V průběhu akce odříkával báseň J. Bodnárové a v psané podobě na kartonech ji zároveň kladl nahoru.
Umění akce (skupinová výstava, Praha)
Sen o muzeu (skupinová výstava, Žilina)
Sondy. Bartusz (samostatná výstava, Bratislava)

1992

Juraj Bartusz (samostatná výstava, Banská Bystrica )
Arte contemporanea ceca e slovacca 1950 - 1992/ České a slovenské současné umění 1950 - 1992 (skupinová výstava, Novara)
Minisalon (skupinová výstava, Praha)
Šedá cihla 35/1992 (skupinová výstava, )

1993

Juraj Bartusz. Retrospektiva (samostatná výstava, Žilina)

1994

Mezinárodní sochařské sympózium ve dřevě (veřejný program, Moravany nad Váhom)
Ekologicko-sociologická instalace (samostatná výstava, Žilina)

1995


1996

Při akci Holení starého filozofa Bartusz natáčel záznam, v němž pokládal otázky filozofovi Egonu Bondymu. Během toho, co si Bondy stříhal a holil bradu, odpovídal na otázky a volně tak přecházel do rozprav o filozofických tématech a o současném umění. Performance na vernisáži výstavy Cestou / Úton / On the Road v Šamoríně (s Ilonou Németh) byla vystavěna na zvucích, které performeři vytvářeli expresivním otevíráním cestovních kufrů rozesetých po podlaze synagogy.
Mezinárodní sympósium světla v Egeru (veřejný program, Eger)
Sources of light (samostatná výstava, Bratislava)
Juraj Bartusz / Ex aequo (samostatná výstava, Banská Bystrica )

1997

V akci Prázdné prostory psal na podlaze fragmenty z knihy o „ufonech“. Do akce byla zapojená i Magdalena Jetelová
Mezinárodní workshop Učitel a žák (veřejný program, )
Cassovia Sculpture Garden, Sympósium dřevo-kámen (veřejný program, Košice)
Cestou l Úton l On the Road (samostatná výstava, Šamorín)
Hommage à Kassák (skupinová výstava, Bratislava)
Socha a objekt II. (skupinová výstava, Bratislava)
Klub konkrétistů (po 30-ti letech) (skupinová výstava, Zlín)

1998

Mezinárodní sochařské sympózium ve dřevě (veřejný program, Moravany nad Váhom)
(Anti)komunikace (samostatná výstava, )

1999

Mezinárodní sympósium světla v Egeru (veřejný program, Eger)
Bleskosvetlo Bleskotma (samostatná výstava, Lodž)
Juraj Bartusz. Trans-formy (samostatná výstava, Košice)

2000

V roce 2000 zinscenoval akci Ufoni v nás, při níž přesvědčoval návštěvníky Tatranské galerie o existenci mimozemšťanů (jak sám říkal „ufonů“). V témže roce proběhla v rámci workshopu Akademie výtvarných umění v Budapešti i akce Monolog, během které autor s hlasitým projevem události házel cihly do tuhnoucí sádry.
Mezinárodní workshop (veřejný program, Budapešť)
Quasi Spaces (samostatná výstava, Bratislava)
Komunikace (samostatná výstava, Rimavská Sobota)

2001

Na 49. mezinárodním bienále v Benátkách si Bartusz oblékl bílé sako a na Náměstí sv. Marka vybízel kolemjdoucí, aby ho poctili svým podpisem. Akci, kterou nazval Hvězdy se mi podepisují na sako, provedl s obměnami ještě několikrát.
Dostal(a) grant od Villa Waldberta
Mezinárodní woekshop (veřejný program, )
Űres terek l Empty Spaces (samostatná výstava, Miskolc )
Z přírustků 1990 – 2001 (skupinová výstava, Banská Bystrica )
Doteky: Mezinárodní sympozium v přírodě (veřejný program, Klatovy)

2002


2003


2004


2005

Draughty in Contemporary Slovak Painting 2000–2005 (skupinová výstava, Banská Bystrica )

2006

Na vernisáži své samostatné výstavy Živá socha v Galerii Jana Koniarka v Trnavě si oblékl černý plášť, nasadil plynovou masku a vyhazoval panenku o velikosti novorozence vysoko do vzduchu. Na pozadí běžela projekce s jeho videem Holení starého filozofa (1996) a přitom hrála reprodukovaná skladba – Beethovenova Óda na radost, podle které akci pojmenoval. Ve stejném roce předvedl i akci, v níž překryl poškozený asfalt před vchodem do budovy Fakulty umění Technické univerzity v Košicích počítačovými klávesnicemi a nazval ji Ani beton ani asfalt. Po určité době pod vlivem počasí klávesnice téměř znemožnily vchod do budovy. Díky Bartuszem vytvořenému apelu se vedení školy rozhodlo chodník opravit.
22 minut 50,28 sekundy (skupinová výstava, Praha)
Nové! Novější! Nejnovější!: Akvizice ve sbírkách Nitranské galerie z let 2000–2005 (skupinová výstava, Nitra)
IN(TER)MEDIA(S)RES (skupinová výstava, Žilina)
Kalendáře pro Jindru Štreita (skupinová výstava, )



2009

Mezinárodní sochařské sympózium v kameni (veřejný program, Vyšné Ružbachy)
Z města ven. Umění v přírodě (skupinová výstava, Košice)



2015

Ludwig Goes Pop + The East Side Story (skupinová výstava, Budapešť)

Muzeum umění Olomouc 2011-2024