Databáze

Milan Dobeš

Milan Dobeš

Narozen(a) 29. červenec 1929, Přerov
Působení Bratislava (1951)

Představitel opticko-kinetického umění; ve svém díle spojil konstruktivní tendence s prvkem světla a pohybu do originálních, esteticky působících celků. Inspirován snahou po vyjádření pohybu jako základní podmínky existence všeho co nejjednodušší formou – tzn. „dynamickým konstruktivismem“, jak nazval svůj výtvarný program. Světlo a pohyb učinil integrální součástí své tvorby a podnítil tak nový způsob vnímání.


kinetické umění, objekt, malba, grafika, architektura, konstruktivismus, optické umění, show in map

1951

V rámci studia na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě u prof. Ladislava Čemického, Bedřicha Hoffstädtera a Dezidera Millyho v letech 1951–1956 si osvojil techniku malby, kterou se snažil zachytit proměnu světelných kvalit v obraze vlivem fyzikálních jevů (např. v silném dešti, větru). Vytvořil desítky pláten s motivy staré Bratislavy a jejích historických zákoutí, nejrůznějších uliček v okolí Rybného náměstí, známého svými trhy a živou atmosférou. V duchu impresionistického ladění ztvárnil prchavý moment světelné situace, kterým mířil až k analýze a rozkladu jednotlivých tvarů. Stále více ho zajímala jejich modifikace včetně barevnosti. Postupně došel až k abstrahující stylizaci s převládajícími tóny modré (tzn. modré období). Studijní cesty do Londýna, New Yorku, Paříže a Vídně podnítily jeho další experimenty v umělecké práci.

1956

Výstava absolventov VŠVU (skupinová výstava, Bratislava)


1958

Celostátní výstava mladých (skupinová výstava, Brno)
Milan Dobeš: Výstava obrazů (samostatná výstava, Bratislava)
Art of Young Czechoslovakia Artists 1958. Paintings and Sculptures (skupinová výstava, Praha)

1959

Začal vytvářet monumentální realizace, do nichž promítl principy pohybu vycházející z nové skutečnosti vidění. Pracoval i na drobnějších pracích (Transparentné reliéfy, Ostrovy, 1959), v nichž ve stejné míře jako u velkoformátových děl hledal adekvátní možnosti technologického vyjádření. Díky svým unikátním vlastnostem (tvárnosti, průzračnosti a možnostem barevného tónování) ho zaujala umělá pryskyřice. Následně do ní zaléval nejrůznější kovové předměty, jež svým tvarem předznamenaly roli kruhu, polokoule či terče v jeho pozdější tvorbě. Zároveň tím doložily jeho opticko-světelný program, v němž zkoumal světlo a pohyb v rámci vizuálně-kinetických kreseb vycházejících z principu pozitiv-negativ a střídání černé a bílé v rychlém sledu, který zachycuje fáze pohybu (Centrálna príťažlivosť, 1962). Variováním jednotlivých segmentů kruhu vytvořil optickou hru čistých plastických forem, které těží z porušení nastolené pravidelnosti. Reflexi pohybu začal uplatňovat v konstruktivních reliéfech z optického skla a v dalších statických a kinetických objektech pracujících s odrazem světla nebo které zdroj světla přímo obsahují. Nakonec vytvořil množství mobilů, které produkují světelně-dynamické struktury. Například jeho Malý pulzujúci rytmus (1960) funguje na principu měnícího se okolního prostředí v důsledku pulzujícího rytmického pohybu malých konkávních (dutých) zrcadel. Pulzujúci rytmus (1962) obdobně vychází z principu konstruktivního řazení a naplno vyjevuje autorův způsob zacházení se světlem a pohybem. Tvoří ho systém konkávních zrcadel s centrálně zabudovaným světelným zdrojem a předsazenou pohybující se kovovou deskou. Jejich vzájemnou součinností vznikají měnící se obrazce, které odrážejí okolní prostor. Další typ jeho vizuálně-světelných objektů představují tzv. světelné majáky s centrálně komponovaným konkávním reliéfem, v jehož středu se nachází světelný zdroj. Na rozdíl od pulzujících rytmů a jejich silných světelných reflexů jsou tvořeny tlumenou září blízkou roztavenému kovu, která se odlišuje konkrétně zvolenou barevností. I přes technickou náročnost objekty v sobě skrývají vysoké estetické kvality působení na diváka. Dokladem jsou Vertikálne premeny štvorcov (1964), tvořené sestavou úhlopříčně rozmístěných kostek s jednou červenou plochou, jež se při otáčení vlní a konkrétním sklonem stěn specificky odráží světlo. Zacházením s různými druhy světla (přímého zdroje či odrazu a jejich kombinací) i pohybu (prolínání statických a pohybových struktur) objevil nové možnosti prostorových objektů, v nichž vrstvil skleněné koule (Krehké reliéfy, Sklenené kubusy z roku 1963). Přestože samy nejsou zdrojem světla, odrážejí okolní prostředí včetně světla a demonstrují tak princip, který dále užíval ve svých kresbách. Podmínkou finálního působení objektů se stal subjekt – divák, který ho svým pohybem v okolí a v procesu vnímání završuje.

1960

Mladí výtvarníci Bratislavy (skupinová výstava, Bratislava)
Výtvarníci Západoslovenského kraja (skupinová výstava, Bratislava)

1961

Výstava mladých (skupinová výstava, Bratislava)


1963

Současné slovenské výtvarné umění (skupinová výstava, Praha)

1964

Západoslovenští výtvarníci (skupinová výstava, Bratislava)

1965

Principy Dobešova kinetického umění byly založeny na technologických a konstrukčních postupech, které ve výsledku přinášely nové vizuální struktury. Jejich nezávislost na tehdy převládajících modelech zobrazení dala vzniknout diskuzi o oprávněnosti takového umění, které se zdálo na míle vzdálené aktuálnímu dění na poli slovenského umění, jež tak nebylo na jeho příchod připravené. O Dobešových experimentech se téměř nevědělo
Centrální přitažlivost
Centrální přitažlivost (kombinovaná technika)
Optický reliéf
Optický reliéf (kombinovaná technika)

Kresba (skupinová výstava, Bratislava)
Milan Dobeš: Vizuální objekty (samostatná výstava, Bratislava)

1966

Pohyb světla I
Pohyb světla I (kombinovaná technika)

Interscéna (skupinová výstava, Praha)
Umění-Světlo-Umění (skupinová výstava, Eindhoven)
11 umělců z Československa (skupinová výstava, Augsburg)
Objekt (skupinová výstava, Mnichov)
Milan Dobeš: Vizuální a kinetické objekty (samostatná výstava, Praha)


1968

Vystavoval na Konstruktive Tendenzen v Norimberku, documentě IV. v Kasselu a Cinètisme, spectacle, environment v Grenoblu. Od té doby byl také zmiňován v publikacích teoretiků Franka Poppera a Udo Kultermanna.
Konstruktivní tendence z Československa (skupinová výstava, Norimberk)
Socha 1968 (skupinová výstava, Olomouc)
Cinétisme-Spectacle-Environnement (skupinová výstava, Grenoble)
Dokumenta 4 (skupinová výstava, Kassel)
Nová citlivost. Křižovatka a hosté. (skupinová výstava, Brno)

1969

Účastnil se Bienále plastiky ve volné přírodě v Montevideu, kde vytvořil monumentální plastiku vycházející ze seriálního řazení mobilních kruhových prvků ve stabilní konstrukci. Síla větru ji uváděla do pohybu, přičemž docházelo k proměně světelných paprsků na jejich otáčejícím se lesklém a matném povrchu. Koncem 60. let a později (v 80. a 90. letech) rozpracovává vizuálně-optické struktury vytvářející zdání počítačových moiré kreací.
Tendencije 4 / Tendencies 4: Computers and Visual Research (skupinová výstava, )
Současné tendence slovenského malířství (skupinová výstava, Bratislava)
ARS ’69 (skupinová výstava, Helsinki)
Československé umění (skupinová výstava, Teherán)
I. Biennal de Escultura al Aire Libre (skupinová výstava, Montevideo)
I. Sympózium plastiky (skupinová výstava, Buenos Aires)
X. Bienal de São Paulo (skupinová výstava, São Paulo)
Konstruktivní umění: Elementy a principy (skupinová výstava, Norimberk)
Salon de Mai (skupinová výstava, Paříž)
Contemporary Art in Czechoslovakia/ Arte contemporanea in Cecoslovacchia (skupinová výstava, Řím)
Accrochage 69, Obrazy-grafiky-plastiky-objekty (skupinová výstava, Koblenz)

1970

Na EXPO ´70 v Ósace představil princip optické hry ve složitém systému zrcadlových ploch a čoček, kterými diváci sledovali přes průzory v šesti ramenech objektu reflexní barevnou projekci. Tím se dostal do nové fáze svého světelně-kinetického programu, kdy není již vnímám objekt sám, ale jen jeho výsledný program. Vrcholem se v tomto ohledu stala Kinetická vež pre Polymúzický priestor v Piešťanoch (1970), která v podobě tyčící se věže, jež reaguje na sílu větru, byla součástí jeho světelného kinetického programu Pulzujúci rytmus XXII., který uskutečnil za pomoci dvou protiletadlových světlometů. Jejich světelné kužely vytvořily na obloze předem určenou vizuální projekci, která představovala obrovské světelně-kinetické prostředí spojující přírodní i vytvořené prvky do jednoho stejnorodého celku.
Současné slovenské umění (skupinová výstava, Praha)
Polymúzický prostor I. (skupinová výstava, Piešťany)
Kunstmarkt (skupinová výstava, Kolín nad Rýnem)
Escultura Follaje y Ruidos Adoquisición Norglas (skupinová výstava, Buenos Aires)
Slovenské výtvarné umění 1945-1970: boje a zápasy o socialistické umění (skupinová výstava, Bratislava)
Künstler der Galerie (skupinová výstava, Koblenz)
Expo 1970 (skupinová výstava, Ósaka)
Soudobá československá grafika (skupinová výstava, )
1. otvorený ateliér (skupinová výstava, Bratislava)

1971

Uváděl světelně-kinetická představení vytvořená k hudebním skladbám Toshiro Mayuzumiho Concerto for Percussion a Krzysztofa Pendereckého Pittsburgh Overture jako součást koncertů American Wind Symphony Orchestra v průběhu července po různých státech USA.
Jeho tvorba nebyla, podobně jako na začátku jeho působení, oficiálně přijatelná na domácí půdě. Věnoval se monumentálním realizacím v architektuře, v nichž nadále tematizoval své strukturální kompozice. Začal pracovat na virtuálně-kinetických reliéfech, v nichž zkoumal pohyb struktur. Soustředil se na tvorbu optických koláží, které jsou založeny na prolínání dvou lineárních vrstev a společně s pohybem diváka vytvářejí pohybující se obraz. Je autorem manifestu Dynamický konstruktivismus (1988), který zformuloval v úzkém spojení se svojí grafickou tvorbou. Navzdory tomu se však vztahuje na principy celé jeho umělecké činnosti tematizující skladbu geometrických výseků evokujících pohyb. Vzájemnou cirkulací rozložených segmentů kruhu a koule vytvořil pohyby struktur připomínající rotující terče.
Optická koláž
Optická koláž (kombinovaná technika)

Současná slovenská grafika I (skupinová výstava, Banská Bystrica )

1972

(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Pittsburgh (PA))
Grafica internacionale ‘72 (skupinová výstava, Brescia)
Wiener Messe (skupinová výstava, Vídeň)
Výtvarné umění v architektuře (skupinová výstava, Trenčín)
Arte de sistemas II. (skupinová výstava, Buenos Aires)
Inter-etrennes (skupinová výstava, Paříž)

1973

From the Collection of Jürgen Weichardt (skupinová výstava, Wilhelmshaven)
Tendencije 5 / Tendencies 5 (skupinová výstava, )

1975

Výstava k 75. narozeninám prof. Arnolda Bodeho (skupinová výstava, Kassel)
Geometrické tendence v moderní grafice (skupinová výstava, Bělehrad)


1977

Mezibienále disidentů 77 (skupinová výstava, Benátky)
Slovenské užité umění (skupinová výstava, Vilnius)





1984

(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Brno)

1985

Výstava uměleckých řemesel (skupinová výstava, Jerevan)
Proměny Bratislavy (skupinová výstava, Bratislava)
Výstava užitého umění (skupinová výstava, Almaty)
Výstava současného slovenského výtvarného umění (skupinová výstava, Bratislava)

1986

Československá grafika (skupinová výstava, Budapešť)
Lichtjahre: 100 Jahre Strom in Österreich (skupinová výstava, Vídeň)
Přírůstky užitého umění a designu (skupinová výstava, Bratislava)
XI. celoslovenská výstava užitého umění a průmyslového designu (skupinová výstava, Bratislava)
Milan Dobeš: Objetos cinéticos, luminosos y ópticos (samostatná výstava, Havana)

1988

Výstava československých uměleckých řemesel (skupinová výstava, Bratislava)
5. Bienále evropské grafiky (skupinová výstava, Heidelberg)
Salon '88 (skupinová výstava, Bratislava)
Tendence a současnost (skupinová výstava, Viechtach)
In Memoriam Lajos Kassák (skupinová výstava, Budapešť)
International Art Fair (skupinová výstava, Basel)

1989

(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Praha)
(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Curych)
20 let slovenské grafiky (skupinová výstava, Banská Bystrica )
Současná slovenská grafika X (skupinová výstava, Banská Bystrica )
Slovenské výtvarné umění (skupinová výstava, Fribourg)

1990

V 90. letech začal pracovat s tvarovanou zrcadlovou fólií, která mu umožnila docílit efektivní optické hry. Jejím zakřivením různě odrážel a deformoval geometrickou linii coby nejjednoduššího geometrického elementu.
(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Vídeň)
"Struktury" (skupinová výstava, Curych)
Slovenské výtvarné umění a hudba (skupinová výstava, Bratislava)
Nové cesty kresby a grafiky (skupinová výstava, Praha)
"STEP LINK" (skupinová výstava, Brno)
Milan Dobeš: Dynamický konstruktivizmus. Optické koláže a grafiky (samostatná výstava, Bratislava)
90 autorů v roce ´90 (skupinová výstava, Praha)
Konstruktivní tendence šedesátých let (skupinová výstava, )

1991

Vánoce ve Umělecké besedě slovenské (skupinová výstava, Bratislava)
Sen o muzeu (skupinová výstava, Žilina)
Slovenské výtvarné umění a hudba (skupinová výstava, Dunajská Streda )
Jiná geometrie (skupinová výstava, Bratislava)
Současné slovenské výtvarné umění (skupinová výstava, Bardejov)
Hýbače (skupinová výstava, Bratislava)
Členská výstava sdružení Q (skupinová výstava, )
Jiná geometrie (skupinová výstava, Praha)
Hybače: kinetické variabilní umění (skupinová výstava, Praha)

1992

Kassák – Hommage á Lajos Kassak 100 (skupinová výstava, Bratislava)
Sign the Way/Contemporary Slovakian Art (skupinová výstava, Kolín nad Rýnem)
Expo 1992 (skupinová výstava, Sevilla)

1993

Mezi objektem a instalací / Současné slovenské umění (skupinová výstava, Dortmund)
Prostor '93, 13. ročník výstavy Socha piešťanských parků (skupinová výstava, Piešťany)
Geometria viva (Cesty geometrie na Slovensku) (skupinová výstava, Bratislava)
Elektráreň T (skupinová výstava, Poprad)
Poesie racionality / Konstruktivní tendence v českém výtvarném umení 60. let (skupinová výstava, Praha)
Milan Dobeš: Grafika (samostatná výstava, Banská Bystrica )

1994

Současná slovenská grafika (skupinová výstava, Budapešť)
Zwischen Zeit und Raum I. (Tendenzen Mitteleuropäischer Kunst – in den 60er bis 80er Jahren, Teil I., Konstruktiv) (skupinová výstava, Kolín nad Rýnem)
Rozpamätávanie (skupinová výstava, Bratislava)
Milan Dobeš: Grafiky (samostatná výstava, Bratislava)
Zwischen Zeit Raum I (skupinová výstava, Düsseldorf)
Zrcadlení (skupinová výstava, Praha)
Náš kinetizmus 60. let (skupinová výstava, Praha)
Nová citlivost (1994, 1995) (skupinová výstava, )


1996

Přerov a jeho výtvarníci (skupinová výstava, Přerov)
Milan Dobeš: Dynamický konstruktivismus, Světelnokinetické a optickoreflexní objekty (samostatná výstava, Brno)
I. Nový zlínský salon (skupinová výstava, Zlín)
Uši-oči-duše (skupinová výstava, Bratislava)

1997

(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Bratislava)
(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Bratislava)
Devět z deseti / 9 současných slovenských grafiků (skupinová výstava, Košice)
Slovenská grafika 90. let (skupinová výstava, Moskva)
Geografie a geometrie (skupinová výstava, Vídeň)
Grafika '96 / Současná slovenská grafika (skupinová výstava, Bratislava)
Quadrifogli & Forme controla Routine (skupinová výstava, Brescia)
Hommage à Kassák (skupinová výstava, Bratislava)
Kassákův klobouk 31+1 slovenských umělců (skupinová výstava, Budapešť)
Milan Dobeš: The Blue Period (samostatná výstava, Bratislava)
Mezi tradicí a experimentem. Práce na papíře a s papírem v českém výtvarném umění 1939–1989 (skupinová výstava, Olomouc)

1998

(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Bratislava)
Moderní slovenská grafika (skupinová výstava, Štrasburk)
Socha a objekt III. v ulicích starého města (skupinová výstava, Bratislava)
Euro-Madi (skupinová výstava, Győr )
Geografie a geometrie: umění konkrétistů od Dunaje (skupinová výstava, Budapešť)
Výstava od A po Z (skupinová výstava, Bratislava)



2001

Nadácia Európskej kultúrnej spoločnosti založila Múzeum Milana Dobeša v Bratislavě.
(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Bratislava)
Objekt - objekt: Metamorfózy v čase (skupinová výstava, Praha)

2002

Výstava 22 z budoucnosti pro budoucnost Vukovaru (skupinová výstava, Bratislava)

2003

(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Bratislava)
(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Praha)
Milan Dobeš: Dynamický konstruktivismus (samostatná výstava, Vídeň)
Práce na papíře: Výběr kreseb, grafika koláží českých umělců ze sbírky Jana a Medy Mládkových (skupinová výstava, Praha)

2004

Milan Dobeš: Grafiky (samostatná výstava, Nové Zámky)

2005

(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Martin)
(Milan Dobeš) (samostatná výstava, )
Filoluce. Da balla a boeti, Da fontana a flavin (skupinová výstava, Milán)
Prague Biennale 2: Expanded painting / International Contemporary Art (skupinová výstava, Praha)



2008

Pohyb jako poselství (skupinová výstava, Praha)
20. století ve slovenském výtvarném umění (skupinová výstava, Praha)
Milan Dobeš: Kinetic art (samostatná výstava, Praha)
1960 → Súčasnosť / Slovenské umění + čeští hosté (skupinová výstava, Praha)
České a slovenské výtvarné umění 60. let 20. století (skupinová výstava, Trenčín)

2011

Současná slovenská geometrie 2 (skupinová výstava, Plzeň)
Doteky konstruktivismu (skupinová výstava, Praha)
Objects (skupinová výstava, Bratislava)
Papier kole - slovenská koláž XX. a XXI. století (skupinová výstava, Praha)
Středoevropské forum Olomouc IV. Slovensko | Slovenské umění ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)

2012



2014

(Milan Dobeš) (samostatná výstava, Přerov)

2015

Milan Dobeš: Dynamický konstruktivizmus (samostatná výstava, Přerov)

Muzeum umění Olomouc 2011-2024