Databáze

Zvuky / Kódy / Obrazy – Akustický experiment ve vizuálním umění

5. červen do 13. říjen 2019,

Výstavní projekt Galerie hlavního města Prahy v Domě U Kamenného zvonu představuje průřez dějinami zobrazení zvuku a zvukového experimentu od doby avantgardy po současnost. Výběr děl téměř sedmdesáti autorů zahrnuje širokou škálu forem od abstraktních obrazů a nekonvenčních partitur přes znějící či rezonující objekty až po multimediální projekce a interaktivní instalace. Na výběru z historického materiálu ukáže, jak zvuk nabývá barvu a tvar, stává se objektem nebo architekturou, a jaké psychologické, ale také fyzikální nebo psychofyzické předpoklady předurčují jeho vizuální podobu.

Přestože se výstava v první řadě soustředí na českou, respektive československou scénu, má spíše mezinárodní charakter. Nalezneme zde řadu prací zahraničních umělců, kteří v mezinárodním kontextu posunuli uvažování o experimentu v umění a tím výrazně ovlivnili dění u nás. Mezi nimi můžeme zdůraznit osobnost Johna Cage, jehož tvorba i myšlenky předurčují umělecký vývoj již několika generací konceptuálně zaměřených umělců.

Na výstavě jsou svou tvorbou zastoupeni také představitelé hnutí Fluxus, jako například Joe Jones, Nam June Paik a samozřejmě také Milan Knížák. Mezi dalšími zahraničními autory jmenujme alespoň Manfreda Mohra, Petera Cusacka, Morgan O’Hara nebo Keitha Rowa. Výběr zahrnuje také české autory, kteří dlouhodobě tvořili v zahraničí, jako František Kupka, Woody Vasulka, Ladislav Kupkovič, Rudolf Komorous, Petr Kotík a další.

V bezprostředním sousedství děl z období avantgardy nebo konceptuální tvorby šedesátých až osmdesátých let ukazuje výstava také analogie jednotlivých fenoménů v tvorbě současných umělců. Dlouhou tradici nástrojů vytvářejících vedle zvuku také barevné obrazy připomíná na naší výstavě dílo umělce a architekta Zdeňka Pešánka. Životnost této disciplíny dokládají práce Woodyho a Steiny Vasulkových, Pavla Mrkuse a Jiřího Suchánka nebo performance Tomáše Dvořáka (Floexe).

Jinou rozvíjející se linií je tvorba netradičních hlukových nástrojů, navazujících na futuristickou tradici, kterou v poslední době rozvíjejí autoři jako Martin Janíček, Luboš Fidler, Robert Vlasák a další.
Pro aktuální tendence ve zvukovém umění je charakteristický směr nazývaný akustická ekologie. Jde o obor reflektující současnou situaci lidstva jako celku prizmatem autentické akustické zkušenosti jednotlivce ve sdíleném zvukovém prostoru. Na výstavě ji prezentují díla Petera Cusacka a Michala Kindernaye.

vystavující autoři:
Milan Adamčiak, Karel Adamus, Alois Bílek, John Cage, Peter Cusack, Federico Diaz, Irena a Karel Dodalovi, Tomáš Dvořák, Luboš Fidler, Ken Friedman, Michal Gabriel (Růžena Zátková), Christina Della Giustina, Milan Grygar, Milan Guštar, Jolana Havelková, Vladimír Havlík, Pavel Hayek, Dick Higgins, Arne Hošek, Tomáš Hrůza, Martin Janíček, Joe Jones, Olga Karlíková, Michal Kindernay, Milan Knížák, Jiří Kolář, Rudolf Komorous, Petr Kotík, Milan Kozelka, František Kupka, Ladislav Kupkovič, František Kyncl, Peter Machajdík, Alex Mlynárčik, Manfred Mohr, Gordon Monahan, Monogramista T.D, Charlotte Moorman, Pavel Mrkus, Michal Murin, Morgan O’Hara, Opening Performance Orchestra, Nam June Paik, Štěpán Palla, Ben Patterson (a Jozef Cseres), Zdeněk Pešánek, Jan Pfeiffer, Alois Piňos + Dalibor Chatrný, Miroslav Ponc, Keith Rowe, Blahoslav Rozbořil, Pavel Rudolf, Jan Steklík, Jaroslav Šťastný (Peter Graham), Jiří Suchánek, Jiří Valoch, Jitka Válová, Tomáš Vaněk, Steina Vasulka, Woody Vasulka, Jolana Havelková + Lucie Vítková, Robert Vlasák, Miloš Vojtěchovský, Jan Wojnar

kurátorka Jitka Hlaváčková
ve spolupráci s Milanem Guštarem a Milošem Vojtěchovským

Muzeum umění Olomouc 2011-2024